28. marts, 2024

Du må ikke nyde din næstes bryster

Du må gerne nyde andres venlighed, humor eller intelligens, men du må ikke nyde deres skønhed. I hvert fald ikke 'IRL'.

Du må gerne nyde andres venlighed, humor eller intelligens, men du må ikke nyde deres skønhed. I hvert fald ikke ‘IRL’.

Jeg har ikke forholdt mig til den igangværende debat om sikkerhedsvagterne i Købehavns Lufthavn, blandt hvilke nogle angiveligt har misbrugt deres beføjelser til at udvælge lækre, kvindelige passagerer og ‘rage’ på dem under dække af at udføre sikkerhedskontrol. Det kommer jeg heller ikke i synderlig grad til.

Kritikken af sikkerhedsvagternes adfærd er, hvis de fremsatte beretninger er korrekte, helt på sin plads. Hvis historierne er sande, skal de pågældende vagter naturligvis stoppes og udskiftes med vagter, der ikke misbruger deres autoritet til at røre unødigt ved kvinders bryster og baller.

Nydelsesreglen

Men måske afslører kritikken noget mere, end at der angiveligt er et konkret problem i Københavns Lufthavn. For hvorfor er det, at det igen og igen er det seksuelle, der kommer under anklage? Er det sådan, at der er visse former for nydelse, der er mere tilladte end andre? Og nogle, der slet ikke er tilladte?

Det spekulerer jeg på oven på sagen i Københavns Lufthavn. Det virker nemlig, som om det ikke først og fremmest er berøringen i sig selv, men motiverne for den, der vækker harme. At det ikke er det, at en anden rør ved en, men det, at han finder seksuel nydelse ved berøringen, der er det ubehagelige. At det ikke er hændernes ekstra fem sekunder på ballerne, der er problemet, men at sikkerhedsvagten nyder at have dem der.

Måske kan du ikke rigtig følge, hvor jeg vil hen. Men så sammenlign med andre former for arbejdsrelateret nydelse. En jordbærplukker må gerne sige: »Det er hårdt og ensformigt arbejde, men i det mindste kan vi nyde det gode vejr«. En ansat på et plejehjem må gerne sige: »Det er både fysisk og psykisk hårdt, men man får lov til at opleve så mange dejlige mennesker gennem sit arbejde, at det er det hele værd«. Det er altså ikke generelt moralsk forbudt at finde nydelse ved sit arbejde og sine arbejdsvilkår.

Lige indtil, altså, at nydelsen er af seksuel karakter. Så indtræder et forbud, der skal efterleves. En nydelsesregel, om man vil, som forbyder seksuel nydelse. Du må gerne nyde, at du gennem dit arbejde møder mange glade mennesker, men du må ikke nyde, at du gennem dit arbejde møder mange smukke mennesker. Du må gerne være glad for, at du har mange dygtige kolleger, men ikke at du har mange lækre kolleger. Udtrykt polemisk: Du må gerne nyde din næstes adfærd, men du må ikke nyde din næstes bryster.

Sikkerhedsvagter, busreklamer og strande

Nydelsesreglen kan forklare, hvorfor reaktionerne er så voldsomme i sagen om Københavns Lufthavn. Nogen har nydt noget, de ikke måtte nyde. Men den kan måske også bruges til at forstå andre af tidens spørgsmål. Fx hvorfor bryster på busser opfattes som et problem, mens brystvorter på sociale medier opfattes som noget godt.

For måske er problemet ved ‘den seksualiserede kvinde’ i busreklamen netop det: at hun kan nydes seksuelt. Det er ikke det, at hun er afklædt, men at mænd kan finde seksuel nydelse ved at se på hende, der fører til de negative reaktioner. Måske er det ligefrem her, kernen i kritikken af ‘objektiviseringen af kvinder’ skal findes. For det er jo det, hun er, ‘den objektiviserede kvinde’: en genstand for mandens seksuelle nydelse. Hun muliggør det forbudte. Hun åbner for brud på nydelsesreglen.

Noget tilsvarende kan siges i forhold til debatten om topløshed på strandene – og til strandadfærd i almindelighed. Sat på formel er strandversionen af nydelsesreglen denne: Du må gerne se, men du må ikke nyde det, du ser. Tager man på stranden, kan må opleve et sandt skuespil udfolde sig baseret på dette udgangspunkt: Mænd, der lægger sig tæt, men ikke for tæt, på de smukkeste kvinder på stranden, og som forsøger at se ud, som om de ikke kigger, mens de forsøger at se så meget som muligt. Her er tale om en iscenesættelse af uinteresserethed, som iværksættes for at efterleve nydelsesreglen, og som det for beskueren kan være stærkt underholdende at iagttage.

Måske gælder to sæt regler

Det er vanskeligt at svare på, hvorfor netop seksuel nydelse er forbudt. Det kan ikke skyldes, at nydelsen er gratis. Det er nydelse også i mange andre sammenhæng, fx når kollegers gode humør gør arbejdsdagen rarere. Det kan heller ikke skyldes, at nydelsen er forbundet med et tab hos den, der bliver nydt. En smuk mand eller kvinde bliver jo ikke mindre smuk af, at en anden nyder deres smukhed.

En oplagt forklaring er, at seksuel nydelse fortsat er forbundet med skam og opfattes som noget, der kun må eksistere på bestemte måder og under bestemte forhold. Det feministiske begreb eye rape – øjenvoldtægt – udtrykker en ekstrem variant af det synspunkt: at mandens blik på kvinden skal følge ganske særligere regler, og at fravigelser fra disse regler i yderste konsekvens er en voldtægt af kvinden. Det er en gentagelse af nydelsesreglen: Manden må ikke i seksuel forstand nyde at se på kvinden.

Men måske er den forklaring lidt for simpel. Måske er svaret gemt i en forståelse af den dobbelthed, man kan konstatere på andre områder, hvor vi lader til at operere med to sæt regler, alt efter om noget foregår ‘IRL’ eller online. Mens vi fx er ret omhyggelige med at beskytte vores personlige oplysninger, når vi er i banken – hvor vi pænt bliver bag den gule linje, så personen foran i diskretion kan tale med kasseassistenten – fylder vi nettet med personlige oplysninger på Facebook og andre sociale medier.

En tilsvarende dobbelthed kan konstateres i forhold til seksuel nydelse. Mens vi diskuterer, hvordan mænd må kigge på kvinder i det offentlige rum, og mens vi efterlever uskrevne regler for anstændig adfærd på strande og andre steder, poster vi mere eller mindre afklædte billeder af os selv fra træningscentre, solferier og så videre på Instagram, Facebook osv., som alle og enhver i hele verden kan se – og nyde.

Som det fremgår, sidder jeg ikke inde med det endelige svar på, hvorfor seksuel nydelse er forbudt i alle andre sammenhænge end de fast vedtagne. Hvis du gør, så del det gerne med os andre. Jeg kan ikke være den eneste, der synes, at det er mærkeligt, at vi gerne må nyde stort set alt andet ved hinanden end det, der kan nydes seksuelt.

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn

Interview