Feministisk kampagne bærer frugt: Stockholm renses for »sexistiske« reklamer

I Stockholm vil det snart være slut med reklamer, der fremstiller mænd eller kvinder som sexobjekter. Billede: Arkivfoto.

Reklamer, der fremstiller mænd eller kvinder som »sexobjekter« elller baserer sig på »stereotype kønsopfattelser«, vil fremover blive pillet ned.

Snart vil det være slut med at se reklamer med kvinder i undertøj eller bikinier i gadebilledet i Stockholm.

Det skyldes nye etiske retningslinjer for udendørs skilte, som torsdag blev vedtaget i den svenske hovedstad.

– Byen har et ansvar over for sine borgere i forhold til at sikre, at de reklamer, de eksponeres for, ikke er stødende eller forstyrrende på nogen måde, udtaler Stockholms trafikborgmester, Daniel Helldén, til thelocal.se.

Danske skattekroner har spillet en rolle

Beslutningen kommer, efter den svenske kvindeorganisationer Sveriges Kvinnolobby gennem projektet Reklamera i årevis har ført kampagne mod sexistiske reklamer i Sverige.

Reklamera fungerer ved, at følgere indsender billeder af reklamer, de finder stødende, hvorefter kampagnens folk videresender dem til den svenske Reklameombudsmand.

Det seneste eksempel på en reklame, Reklamera har reageret på, ses nedenfor.

– Reklame for tandblegning, men ingen tænder i sigte!, skriver Reklamera i opslaget.

I sin klage til Reklameombudsmanden lægger organisationen blandt andet vægt på kvindens bryster og »nøgne hud«.

– Billedet er beskåret sådan, at kvindens bryst og nøgne hud kommer i fokus, hvilket er objektiviserende og dehumaniserende. Der findes ingen kobling mellem det markedsførte produkt, tandblegemiddel, og kvindens afklædte krop. Reklamen er kønsdiskriminerende og krænkende for kvinder, lyder det.

Reklamera, som også har afdelinger i Norge og Danmark, har blandt andet modtaget 320.000 kroner fra fællesnordiske NIKK, Nordisk information för kunskap om kön.

De danske skatteydere har således været med til at finansiere, at Stockholm fremover vil være renset for »sexistiske« reklamer.

Fjernes inden for 24 timer

De nye retningslinjer betyder, at netop Reklameombudsmanden fremover skal tage stilling til, om en anmeldt reklame overholder reglerne.

Gør den ikke det, bliver den fjernet inden for 24 timer.

Vurderingen vil blive baseret på Reklameombudsmandens eksisterende vilkår, som blandt andet betyder, at reklamer ikke må »afbillede kvinder eller mænd som rene sexobjekter«, »i en stereotypisk kønsrolle« eller på andre måder, som er »nedværdigende og tydeligt sexistiske«. Hertil kommer regler, der forbyder racistiske reklamer.

Byer som Paris og Berlin har allerede indført lignende tiltag. De nye retningslinjer forventes at træde i kraft i Stockholm inden for få måneder.

The following two tabs change content below.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

38 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

38 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *