28. marts, 2024

Information: Four strikes and out

Den første lovlige udgave af Information fra 5. maj 1945. Billede fra Information.dk.

At blive sat i skammekrogen af Information er som at blive belært om Tinder af sin mormor: Man ved, at noget ikke er, som det skal være.

»Jeg tror egentlig ikke, at Information rigtig forstår, hvad det dér internet går ud på«, skrev jeg til en af mine venner, da jeg for nylig fik slettet et par kommentarer på avisens hjemmeside.

Det var min konklusion, da jeg, efter at have opdaget at kommentarerne var væk, kontaktede avisen og fik at vide, at jeg havde brudt retningslinjerne og i øvrigt generede avisens læsere. Svaret var som følger:

»Vi har på det seneste bemærket adskillige kommentarer fra din side med henvisning til din egen blog – systematiske reklamer for andre medier er til gene for andre debattører og strider imod vore retningslinjer.«

Nuvel, jeg havde jo lavet links hertil. Men adskillige? Antallet af links, jeg havde lavet, kunne tælles på én hånd – og antog ikke form af spam, men fordelte sig over forskellige artikler over ca. en måned. Samtlige links var relevante i forhold til de diskussioner, de indgik i, og ingen af dem stod alene, men var naturligt bragt i forlængelse af kommentarer.

Det forekom mig helt absurd, at det link, der fik Information til at reagere, var et link til artiklen ‘Johanne Schmidt-Nielsens triste julefrokost‘, som specifikt handler om en artikel på Information. Jeg mener, burde avisen ikke sætte pris på, at andre skriver om dens artikler?

Fagre nye verden

Jeg skal ikke sidde her og belære de dygtige mennesker på Information om, hvad internettet går ud på i dag, og hvordan det kan anvendes strategisk i forhold til branding, markedsføring og i sidste ende indtjening. Det må de selv betale firecifrede konsulenttimer for at finde ud af.

Men jeg kan sige så meget, at hvis man i ramme alvor føler behov for at lukke ned for en læser, der laver et link om ugen til sin side, som kun gør det, når det er relevant, og som i øvrigt fast linker til Information fra sin side, så bør man måske tage et eller andet op til overvejelse.

Jeg skal ikke belære nogen om noget

Skal jeg give et enkelt gratis råd, så er det dette: Se jer omkring, Information! Ikke bare i mediebranchen, men i alle brancher. Vinderne i fremtidens økonomi bliver ikke dem, der bygger mure, men dem, der bygger broer. Fremtidens medier skal tænke i brugerinddragelse og ikke bare skabe, men blive rum for vidensdeling og debat. Envejskommunikationens æra er forbi, og det samme er protektionismens.

I skal ikke kigge på de andre aviser, men på Facebook, Spotify og Tinder. Kombinationen af muligheder for individuel tilpasning og muligheder for at dele med andre i nye fællesskaber er nøglen.

Hvorfor har I ikke et Danmarks bedste debatforum, hvor læserne kan bidrage med læserbreve, kommentarer og links og gøre hinanden klogere? Hvorfor har I ikke Danmarks bedst designede nyhedsapp, som giver fem kroner i rabat ved papiraviskøb for dem, der har den på deres telefon?

Hvorfor kan jeg ikke vågne op til en femminutters radioavis, som kun indeholder de nyhedsområder, jeg interesserer mig for, og som afspilles direkte på min telefon som alternativ til vækkeuret? Ikke på et bestemt tidspunkt, men når jeg ønsker at vågne.

Og når I alligevel betaler medarbejdere penge for at monitorere jeres debattråde, hvorfor så ikke inddrage dem? Jeg vil gerne starte dagen med at høre et overblik over aftenen og nattens mest debatterede emner på Information.dk krydret med de bedste læsercitater. Det informerer, engagerer og skaber fællesskab på én gang: ‘Mon de nævner det, jeg skrev i går? Nej, de citerer hende Line igen. Men hun skriver sgu også nogle gode ting’.

På jeres app vil jeg kunne skrive beskeder direkte til de andre brugere af app’en. Samtidig jeg vil kunne swipe gennem de artikler, der passer til mig, og jeg vil nemt og hurtigt kunne dele en artikel med andre fra telefon til telefon. Hvis I er lidt innovative, laver I delefunktionen sådan, at man kan dele artiklen ved at lave et »I« med telefonen i luften. Ring til en brandingekspert, hvis I er i tvivl om værdien af en unik og letgenkendelig telefonbevægelse, som vil blive lagt mærke til i busser, på caféer og andre offentlige steder.

Han eller hun kan også fortælle jer om kampagnemulighederne i dobbeltheden af bogstavet I på dansk og engelsk sammenholdt med kombinationen af individuelle tilpasningsmuligheder og sociale delefunktioner. »I og jeg – gør hinanden klogere og bliver klogere på hinanden«, vil eksperten muligvis kalde jeres nye kampagne, der forener den »indisociale« nytænkning med I’et fra Information.

Vi skriver næsten 2015

Muligheder er der nok af. Men at udnytte dem kræver, at man bruger sine ressourcer rigtigt. Det kræver, at man afklarer, hvad man er, og hvad ens potentialer er.

At udelukke folk, der laver fire links på en måned til en lillebitte nicheside, er ikke bare spild af en medarbejders tid. Det er samtidig et vidnesbyrd om, at man hverken har styr på sin rolle eller sine muligheder.

Herfra skal lyde god jul og godt nytår til Information. Da jeg agter at følge jeres henstilling, kan jeg ikke dele dette indlæg med jer, selv om det handler om jer og er skrevet til jer.

Ser I pointen? Det håber jeg.

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn

Interview