#jegharoplevet: Feminisme reduceret til Twitter-performance?

 

Under hashtagget #jegharoplevet kan man i dag følge en velkoordineret Twitter-performance iscenesat af Dansk Kvindesamfund. Men flytter det noget i forhold til den gensidige forståelse mellem kønnene?

Under hashtagget #jegharoplevet har mere end 1.000 kvinder – og enkelte mænd – i dag skrevet om sexistiske oplevelser og overgreb, de har oplevet. Aktionen tog for alvor fart, da Dansk Kvindesamfund skrev en opfordring til at bruge #jegharoplevet til at fortælle om sexisme. Det skete ca. klokken 12. torsdag og var inspireret af norske feminister:

Hashtagget blev hurtigt populært og er i skrivende stund det mest trendende på Twitter. De mange oplevelser strækker sig fra alvorlige overgreb over dårlig opførsel til dumme kommentarer. Her er et par eksempler:

En Twitter-performance

Blandt bidragsyderne under #jegharoplevet findes adskillige velkendte feminister, fx næstforkvinde i Dansk Kvindesamfund Ulla Tornemand, den feministiske aktivist Sarah Elisabeth Dahley, der står bag Facebooksiden ‘En Feminists Bekendelser’, standupkomiker Sanne Søndergaard og journalist på Politiken Ditte Giese.

Aktionen bærer præg af at være koordineret og fremstår som en slags moderne, feministisk performance. Man ønsker at vise, at man står sammen, og at man kan noget. Men spørgsmålet er, hvad det er, man kan, altså ud over at få et hashtag til at trende på Twitter?

For der er ingen nye budskaber blandt de mange tweets. Der er heller ingen løsningsforslag eller opfordringer til øget gensidig forståelse mellem kønnene. Kampagnen bliver ved det overfladiske, og det er svært at se, hvordan den skal bidrage til, at færre kvinder i fremtiden bliver udsat for oplevelser af den type, kampagnens mange tweets beskriver.

Fra indignation til hashtags?

De danske feministers Twitter-performance kommer kun godt en uge efter den tyske journalist Ronja von Rönnes kronik i Die Welt med titlen: ‘Hvorfor jeg væmmes ved feminismen’, hvori von Rönne beskriver, hvordan nutidens feminister har reduceret kvinderettigheder til performance og indignation til hashtags:

“Inhalte hat der neue Feminismus abgeschüttelt, die Latzhosen in den Altkleidercontainer geworfen, sich einen Twitteraccount angeschafft. Frauenrechte sind zur Performance geworden, Entrüstung zu Hashtags.”

Ronja von Rönne skriver videre, at den moderne feminisme kæmper på alle fronter, dog ikke længere for retfærdighed, men for opmærksomhed:

“Der Feminismus kämpft an allen Fronten, aber nicht mehr für Gerechtigkeit, sondern um Aufmerksamkeit.”

Kritikere har beskrevet 23-årige von Rönne som ‘teenageagtig’ og ude af stand til at se ud over sin egen næsetip. Men spørgsmålet er, om ikke von Rönne har fat i noget, når hun påpeger, at moderne feminisme hverken i form eller i indhold har noget at byde på. Dagens danske Twitter-performance tyder i hvert fald ikke på det modsatte; lige så velkoordineret og -iscenesat den er, lige så lidt synes den at bidrage til kommunikationen mellem kønnene.

The following two tabs change content below.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

37 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

37 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *