Kønsopdelt idrætsundervisning blåstemples i Sverige

Kønsopdelt idrætsundervisning er en del af hverdagen på
Der står kønsopdelt idrætsundervisning på skemaet på Al-Azharskolan i Stockholm. Billede: Arkivfoto.

På Al-Azharskolan i Stockholm adskilles piger og drenge i idræt fra 0. til 9. klasse. De svenske myndigheder godkender praksissen. 

På Al-Azharskolan i Stockholm er kønsopdelt undervisning en naturlig del af hverdagen.

Når pigerne har idræt, har drengene matematik, og når drengene har idræt, er det pigerne, der løser regnestykker.

Anmeldt til Skolinspektionen

Den kønsopdelte idrætsundervisning fik for nylig en klager til at anmelde skolen til den statslige myndighed Skolinspektionen, som fører tilsyn med skolerne i Sverige.

Klageren mente, at praksissen var i strid med skolens ansvar for at modvirke traditionelle kønsrollemønstre, som fremgår af den svenske skolelov.

– Skolen har et ansvar for at modvirke traditionelle kønsmønstre. Den skal derfor give plads for eleverne til at afprøve og udvikle deres formåen og interesserer uafhængigt af kønstilknytning, hedder det blandt andet i loven.

Klagen blev dog afvist.

Som begrundelse for afvisningen angiver Skolinspektionen ifølge lararnasnyheter.se, at intet tyder på, at idrætsundervisningen på Al-Azharskolan ikke er ligeværdig for de forskellige køn.

Skolinspektionen understreger samtidig, at bedømmelsen gælder »i det aktuelle tilfælde«.

Professor: Andre ville have fået et andet svar

Al-Azharskolan har mange elever med muslimsk baggrund, og der er ingen tvivl om, at afgørelsen skyldes hensyn til religion. Det mener Håkan Larsson, som er professor ved Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm.

– Havde det været en anden skole, så havde beslutningen været, at skolen skulle arbejde med sine ligestillingsproblemer og løse dem, siger han til lararnasnyheter.se.

Larsson tilføjer, at skoler med kønsopdelt idrætsundervisning gør eleverne en bjørnetjeneste.

– Det indebærer, at eleverne ikke får mulighed for at lære at behandle medmennesker som individer, men først og fremmest som kønsvæsner, påpeger han.

Lærer: Pigerne vil gerne have shorts på i timen

Al-Azharskolan og Skolinspektionen støttes blandt andre af Nina Da Mata, som er den ene af skolens to kvindelige idrætslærere.

Ifølge Mata indebærer den kønsopdelte idrætsundervisning flere fordele, ikke mindst for pigerne.

– Nogle af vores piger vil gerne kunne tage tørklædet af og have shorts og t-shirt på i timen. Det ville være svært, hvis der var jævnaldrende drenge eller en mandlig lærer til stede, siger hun til det svenske medie.

The following two tabs change content below.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

37 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

37 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.

Én kommentar til “Kønsopdelt idrætsundervisning blåstemples i Sverige

  • 28. august 2016 at 13:20
    Permalink

    De er jo snotforvirrede i Sverige. De mener at piger og frenge er helt ens, og at der aldrig må gøres forskel, men nu er en opdelig så ok. Stakler!

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *