Kvindernes Sidste Arbejdsdag: »Det er bare for sjov«

Kvindernes Sidste Arbejdsdag slår fast, at der er ikke er en lønsforskel mellem mænd og kvinder i samme job på 15,7 procent. Billede: Kvindernes Sidste Arbejdsdag, Facebook.
Kvindernes Sidste Arbejdsdag slår fast, at der er ikke er en lønforskel mellem mænd og kvinder i samme job på 15,7 procent. Billede: Kvindernes Sidste Arbejdsdag, Facebook.

»Vores kampagneidé jo er baseret på en vis form for humor«, skriver Kvindernes Sidste Arbejdsdag, som erkender, at kampagnen har været »forenklet« og »generaliserende«.

Fagforeningernes stort anlagte kampagne Kvindernes Sidste Arbejdsdag er i de seneste dage blevet kritiseret for at tegne et misvisende billede af forskellen mellem mænd og kvinders løn.

Kampagnens hovedbudskab har været, at lønforskellen er 15,7 procent, men som flere har påpeget, er det tal en grov forenkling af virkeligheden, fordi det ikke siger noget om, hvad personer i samme fag tjener.

Tirsdag skrev professor Hans Bonde et kritisk indlæg om kampagnens fremgangsmåder i Politiken, og i dag understreger fem repræsentanter for organisationerne bag kampagnen – Elisa Bergmann, formand for BUPL, Grete Christensen, formand for Sundhedskartellet, Benny Andersen, formand for Socialpædagogerne, Joan Prahl, forbundssekretær i FOA, Mette Kindberg, forbundsnæstformand i HK – i et svar til Bonde, at lønforskellen skal opfattes på tværs af fag, ikke mellem personer i samme fag.

– Vores anke er ikke, at en mandlig pædagog eller sygeplejerske tjener mere end hans kvindelige kollega. Det er ikke tilfældet. Vores anke er, at mænd og kvinder ikke får lige løn for arbejde af samme værdi, skriver de.

»Det er bare for sjov«

Også på kampagnens Facebook-side trækker Kvindernes Sidste Arbejdsdag i dag i land.

Adspurgt af en Facebook-bruger, om Kvindernes Sidste Arbejdsdag erkender, at de dele af kampagnen, som bruger udtrykket »mine mandlige kolleger«, er vildledende, svarer Kvindernes Sidste Arbejdsdag, at kampagnen var humoristisk ment.

–  Det er sådan, at vores kampagneidé jo er baseret på en vis form for humor:-), skriver folkene bag Kvindernes Sidste Arbejdsdag.

– Vi forenkler og generaliserer i den kreative udførsel af kampagnen – det kan man nogle gange tillade sig i en kampagne af denne art. Derfor er budskabet det samme. Og det budskab kan du jo så bl.a. læse i artiklen, uddyber de.

– Vi kan sige helt fortroligt, at vi heller ikke i virkeligheden mener, at sygeplejersker, pædagoger, jordemødre og andre dygtige kvinder skal gå hjem og lade biksen flyde resten af året, fortsætter de og tilføjer:

– Det er bare for sjov:-).

Om den forklaring er nok for dem, der har kritiseret kampagnen for at tegne et forkert billede af virkeligheden, er et åbent spørgsmål. Som en mandlig sygeplejerske skrev på Facebook i sidste uge som reaktion på kampagnen:

– Der er ikke uligeløn i sygeplejen, jeg tjener nøjagtigt det samme som mine kvindelige kollegaer. Det vi ser her er et eksempel på en sexistisk, misvisende og fejlinformeret kampagne, som ikke gør spor for ligestilling i samfundet, tværtimod.

The following two tabs change content below.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

37 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

37 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.

Én kommentar til “Kvindernes Sidste Arbejdsdag: »Det er bare for sjov«

  • 21. november 2016 at 18:11
    Permalink

    Det er egentlig sjovt nok at man kan bygge en helt “kampagne” om et seriøst emne på misvisende informationer. Synes vi har læst en masse om at feministerne end ikke ønsker man må lave sjov med kvinder i reklamer. En mand der siger “Det var bare for sjov”…den går ikke. Men dobbelt moral…dobbelt så sjovt.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *