Storbritanniens største supermarkedskæde fjerner »sexistisk tamponskat«

Kvinder og piger i Storbritannien betaler fem procent skat på hygiejneprodukter. Den ekstraudgift vil supermarkedskæden Tesco nu dække. Billede: Wikimedia Commons, fotograf: Kenta Hayashi.

I Storbritannien er der fem procent skat på tamponer og andre hygiejneprodukter. Supermarkedskæden Tesco har valgt at betale skatten for sine kunder.

EU klassificerer tamponer, bind og andre hygiejneprodukter til kvinder som »ikke-essentielle luxusvarer«, hvilket betyder, at medlemslandene er forpligtede til at tillægge produkterne en særlig skat.

Efter kritik har EU lovet at lave om på ordningen, men trods løfter om at have en ny løsning klar »mod udgangen af 2017«, tyder meget på, at der kan gå op til halvandet år endnu, før skatten bliver fjernet.

Den langsomme EU-proces har også betydning for reglerne i Storbritannien, der endnu ikke er løsrevet fra den europæiske union, og det får nu den største engelske supermarkedskæde, Tesco, til at reagere.

Supermarkedskæden, som er Storbritanniens største, har besluttet at dække skatten for sine kunder på samtlige varer, der berøres af den. Det drejer sig om mere end 100 produkter, herunder tamponer og bind.

Skat er sexisme

Skatten på denne type produkter, den såkaldte »tamponskat«, har været diskuteret heftigt i Storbritannien, hvor ganske mange kvinder opfatter den som et udtryk for sexisme.

Hygiejneprodukter er ikke noget, kvinder vælger at bruge, men noget, de er nødt til at bruge, mener de, og en skat på disse produkter er efter deres opfattelse en skat på det at være kvinde.

Tescos meddelelse om at betale skatten modtages derfor med stor begejstring blandt skattens modstandere. En af dem er Laura Coryton, der står i spidsen for en kampagne med navnet ‘Stop Taxing Periods’.

– Tescos nye plan er modig. At reducere prisen på menstruationsprodukter med fem procent for at dække »tamponskatten« hjælper ikke kun vores protest mod den sexistiske skat, men bidrager også til at bekæmpe fattigdom i hele Storbritannien. Jeg håber, at andre kæder følger i Tescos banebrydende fodspor, siger hun til Huffington Post.

Ikke overraskende er også Tesco selv stolte over initiativet.

– For mange af vore kunder er tamponer, trusseindlæg og papirhåndklæder essentielle produkter, siger Michelle McEttrick, der er Brand Director i Tesco Group, til Huffington Post.

– Men udgifterne til at købe disse produkter hver måned løber op, og for mange kvinder og piger kan det være en kamp oven på andre essentielle varer, fortsætter hun.

– Det er derfor – som en lille hjælp til vores kunder – vi reducerer prisen på disse produkter med fem procent, afslutter Michelle McEttrick.

Kigger man på den video, Tesco har delt om emnet på de sociale medier, kan det dog ikke udelukkes, at beslutningen ikke kun handler om »en lille hjælp« til Tescos kvindelige kunder, men også om reklame for den store supermarkedskæde. Bedøm selv.

The following two tabs change content below.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

38 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

38 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *