Supermarked bøjer sig for #MeToo-feminister: Fjerner damebladet ‘Cosmo’ fra hylder nær kasserne

Efter pres fra feministiske aktivister har supermarkedskæden Walmart besluttet at fjerne damebladet ‘Cosmopolitan’ fra hylder nær kasserne. Billede: Forsiden af ‘Cosmopolitan’, april 2018. Foto: Hearst.com/billede fra kasselinje i en Walmart-butik. Foto: Mike Mozart, Flickr.

‘Cosmopolitan’ udtrykker samme kvindesyn som ‘Playboy’, mener de feministiske aktivister, hvis krav supermarkedskæden Walmart har valgt at efterleve.

USA: Supermarkedskæden Walmart, der på verdensplan har over 11.000 butikker i 28 lande, vil ikke længere præsentere sine kunder for magasinet ‘Cosmopolitan’ på hylder nær kasserne, som kæden hidtil har gjort.

I stedet vil bladet blive placeret sammen med andre magasiner på en hylde et andet sted i butikken, så det kræver en aktiv indsats for kunderne at finde det.

Minder om Playboy

Beslutningen er truffet efter pres fra feministiske aktivister, der ikke bryder sig om det kvindebillede, ‘Cosmopolitan’ tegner.

Bladet, der udkommer i 80 lande og når 17 millioner læsere om måneden, opfatter sig selv som »en bibel for sjove, frygtløse kvinder«.

Men den udlægning køber aktivisterne ikke.

– ‘Cosmopolitan’ udtrykker det samme syn på kvindelig seksualitet som ‘Playboy’, siger Dawn Hawkins, leder af gruppen ‘The National Center on Sexual Exploitation’, som forud for ændringen har været i dialog med Walmart om kædens placering af bladet.

Ifølge Hawkins skal kravet om at flytte ‘Cosmopolitan’ ses som en del af #MeToo-bevægelsen og dens kamp mod sexchikane og diskrimination.

Det fortæller AdAge.com.

Jeg skal nok

Walmart kunne have afvist aktivisterne venligt, men bestemt, for eksempel med ordene: »Præcis som aviser ikke lader andre redigere deres indhold, lader vi hos Walmart ikke andre diktere indretningen af vores butikker«.

Men det gjorde Walmart altså ikke.

I stedet lod supermarkedskæden sig kue og besvarede feministernes kritik med samme værdighed, som når Kjeld fra Olsen Banden adlyder Egons befalinger med ordene: »Jeg skal nok! Jeg skal nok!«.

One small step for man

I en e-mail til AdAge forsvarer talsmand for Walmart Randy Hargrove beslutningen med, at den primært handler om kroner og ører.

– Dette var primært en forretningsbeslutning, men vi lyttede til kritikken, skriver han.

Talsmanden tilføjer, at fjernelsen af bladet fra kassehylderne udtrykker et ønske om at bekæmpe objektivisering af kvinder.

– Det er et lille, men vigtigt, skridt mod at skabe en kultur, hvor kvinder og piger værdsættes som hele personer, ikke kun som sexobjekter, skriver Randy Hargrove.

Og endnu et skridt, kunne man tilføje, mod en verden, hvor pladsen til forskellighed dag for dag bliver mindre, fordi virksomheder og organisationer ikke siger fra over for identitetspolitiske gruppers krav om at indrette verden efter deres forgodtbefindende.

The following two tabs change content below.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

38 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

38 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *