Svensk feminist: Bilkørsel bygger på en voldspraktik

Bilen er patriarkatets forlængede arm, og bilkørsel skal begrænses, mener svensk debattør. Billede: Arkivfoto.
Bilen er patriarkatets forlængede arm, og bilkørsel skal begrænses, mener svensk debattør. Billede: Arkivfoto.

»Mange vælger i dag ikke at cykle på grund af rædsel for bilernes vold«, mener svenske Lisa Deurell, der opfatter bilen som »patriarkatets forlængede arm«. 

Bilen er ikke blot et transportmiddel, men medvirker til undertrykkelse af kvinder i samfundet.

Det mener svenske Lisa Deurell, som i et debatindlæg på Aftonbladet.se opfordrer til kamp mod biler og bilister.

– Mange vælger i dag ikke at cykle på grund af rædsel for bilernes vold. Det er en berettiget rædsel. At leve som fodgænger og cyklist er at leve under konstant trussel om vold, skriver Deurell og tilføjer:

– Bilen er patriarkatets forlængede arm.

Bilkørsel bygger på en voldspraktik

Ifølge Deurell er bilen et særligt maskulint transportmiddel, og det er et problem.

– I vores kultur findes en ulykkelig forestilling om, at bilen giver mandighed og potens til sine brugere. Denne usunde relation mellem mandlig identitet og bil må brydes, skriver hun.

Og problemet bliver ikke mindre af, at vi godtager biluheld som ulykker.

– For at komme videre må vi holde op med at undskylde bilens adfærd. Vi må holde op med at kalde bilens vold for »ulykker«. Når ulykker er en del af hverdagen, bør vi kalde det praktik. Bilismen bygger på en voldspraktik, påpeger Deurell.

– Eftersom bilisme bygger på en voldspraktik, bør bilens spillerum i byerne kraftigt begrænses. I dag optager biler ca. 70 procent af vejbredden i almindelige bykvarterer. Dette er absurd. Det er ikke acceptabelt, at mennesker uden bil skal leve underordnet dem, der har bil, fastslår Deurell.

»Del gaden lige!«

Den svenske feminist, som til daglig arbejder som arkitekt, foreslår som konsekvens, at gaderne »deles lige«, så bilerne får mindre plads.

– »Del gaden lige!« kommer til at begrænse billisternes fremkommelighed, og det er også pointen, skriver Deurell og tilføjer:

– Det er ingen rettighed hurtigt og let at kunne komme frem overalt med bil. Det er tid til at planlægge efter bilkøer og parkeringsbøder.

Hvad siger din læge?

På Twitter, hvor Deurell fortæller om sit indlæg, er reaktionerne indtil videre i overvejende grad negative.

– Og hvad siger din læge?, spørger en.

– Dette er en satiretekst, ikke?, spørger en anden.

– Fortsæt med at skrive, Lisa! Der er stadig mange, der tror, at den feministiske debat i Sverige handler om ligestilling, skriver en tredje.

En enkelt positiv kommentar er dog også at finde.

– Godt skrevet, lyder den.

The following two tabs change content below.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

37 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.
Tobias Petersen

Tobias Petersen

37 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre. Du er velkommen til at besøge mig på Cefas.dk. Klik på C'et under mit billede for at lægge vejen forbi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *