27. juli, 2024

Deadline svigter seerne i den kønspolitiske korrektheds navn

Deadline på DR2 vil øge andelen af kvindelige deltagere med 10 procentpoint fra 25 procent til 35 procent. Her ses to vante kvindelige Deadline-gæster, debattør Amalie Lyhne (tv.) og tidligere folketingsmedlem og direktør for Verdensnaturfonden (WWF) Gitte Seeberg (th.) Billede: Screenshot, Deadline 17/12-2016, dr.dk/tv.

Deadline på DR2 vil øge antallet af kvindelige deltagere fra 25 procent til 35 procent. En fejl, hvis du spørger mig.

Opdateret 18/12-2016, 10:44: Det præciseres, at der er er tale om en stigning på 10 procentpoint, ikke 10 procent. 

Deadline har undersøgt kønsfordelingen blandt programmets gæster over en periode på fire måneder og er kommet frem til, at tre ud af fire medvirkende er mænd.

Som konsekvens vil Deadline nu sætte »særligt fokus på at få flere kvinder med udsendelserne, og målet er, at andelen skal vokse fra omkring 25 procent til 35 procent i løbet af det kommende halve år«, fastslog Deadlines redaktionschef, Heidi Robdrup, fredag.

En god idé?

Nej, og det er der flere grunde til. Lad mig pege på tre.

For det første bør DR og DR’s programmer ikke være aktivistiske. Det er ikke DR eller DR’s programmers opgave at lave om på samfundet, herunder gøre sig til bannerfører for, at nogle kønsfordelinger er »bedre« eller »mere rigtige« end andre.

For det andet skal Deadline levere viden og debat fra øverste hylde. Det betyder, at Deadline ikke har plads til at sortere mellem de potentielle gæster ud fra arbitrære kriterier som køn. Er den dygtigste ekspert på et område en mand, er det ham, Deadline skal kontakte. Anderledes kan det ikke være. Når fire ud af fem professorer på de danske universiteter er mænd, skal fire ud af fem professorer i Deadline også være det. Det siger sig selv, hvad konsekvensen bliver, hvis man fraviger dette princip: et ringere program.

For det tredje sår beslutningen tvivl om alle kommende kvindelige gæsters evner. En del af dem – de 25 procent – vil være de samme som før og dermed kvalificerede til at deltage, mens den sidste del – de 10 procent – vil være med for at opfylde kvindekvoten, selv om de er mindre vidende end alternative mandlige deltagere. Det er ikke nogen rar situation at sætte de kvindelige deltagere i, og for seerne betyder det en evig uvished. Er hun med på grund af sine kvalifikationer, eller fordi hun er kvinde? Det spørgsmål vil seerne nu sidde tilbage med, hver gang en kvinde deltager i Deadline. For de får næppe en mærkningsordning, der angiver, hvilke kvinder der deltager efter det gamle kriterium – evner – og hvilke der deltager efter det nye – køn.

Jeg håber, pointen tydelig. Men blot så ingen er i tvivl: Det handler ikke om, at andelen af kvindelige deltagere i Deadline ikke må stige.

Det må den hjertens gerne.

Men stigningen skal være fagligt begrundet. Køn bør, ligesom hårfarve, fingertykkelse og skostørrelse, ikke være et udvælgelseskriterium for Deadline. Viden og evner til at debattere gør.

Det er meget vanskeligt at sige noget positivt om, at ca. hver tredje kvindelige deltager i Deadline i fremtiden vil være inviteret, fordi hun ikke er en mand.

Bevares, er man til gætteleg, kan man hjemme i sofaen sidde og gætte på, hvilke to af de tre kvindelige deltagere, der er med på grund af deres kompetencer, og hvilken der er med på grund af sine bryster.

Men mon ikke det selv for de største entusiaster bliver kedeligt efter en omgang eller to.

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn

Interview