KVINFO, Danmarks center for køn, ligestilling og mangfoldighed, skriver markant mere om piger og kvinder end drenge og mænd, viser Google-analyse.
Når det danske center for køn, ligestilling og mangfoldighed, KVINFO, forholder sig til sine fagområder på hjemmesiden kvinfo.dk, er det langt oftere med piger og kvinder i fokus, end det er med drenge og mænd.
Det viser en simpel Google-analyse foretaget i går, 22. marts. Analysen undersøger, hvor ofte de fire søgeord »pige«, »dreng«, »kvinde« og »mand« ifølge Google er nævnt på KVINFOs hjemmeside, og resultaterne viser en klar slagside til fordel for piger og kvinder.
Omregnes tallene til procenter, bliver forskellene endnu lettere at se. KVINFO skriver om piger næsten tre gange oftere end om drenge (11 procent versus 4 procent) og om kvinder næsten dobbelt så ofte som om mænd (55 procent versus 30 procent).
Ligelig omtale af mænd og kvinder er en hjertesag for KVINFO, hvis konstituerede direktør, Suzanne Moll, sammen Jytte Nielsen, der er forskningsbibliotekar hos KVINFO, så sent som den 7. marts satte fokus på emnet i en kronik.
– Selvom politikerne forholder sig passivt til tidens ligestillingspolitiske udfordringer, er medierne begyndt at røre på sig. Den seneste udgave af den internationale undersøgelse Who makes the news viste, at antallet af kvindelige kilder i medierne ligger på omkring 25 %, hvilket har givet anledning til eftertanke i nogle af mediehusene. Fx har Deadline-redaktionen lavet en intern analyse, der viser, at årsagen til, at kun en ud af fire gæster i Deadline er kvinder, skyldes en indbygget skævhed i forhold til, hvem der overhovedet inviteres indenfor i TV-studiet, skriver Moll og Nielsen i kronikken og fortsætter:
– Analysen punkterer myten om, at kvindelige eksperter langt oftere end mænd takker nej til deltagelse i medierne. På KVINFO kan vi kun nikke genkendende til denne analyse. KVINFOs Ekspertdatabase bugner nemlig med talentfulde kvindelige eksperter indenfor alle tænkelige fagområder, der gerne stiller op og deler ud af deres ekspertviden. Vi glædes derfor over, at flere og flere programredaktioner er begyndt at opruste på andelen af kvinder og etniske minoriteter i mediefladen – ikke mindst fordi seerne og lytterne efterspørger det.
Det vides ikke, om KVINFO har planer om at øge omtalen af drenge og mænd på kvinfo.dk, så der kommer et ligeligt fokus på de to køn.