27. juli, 2024

»Beyoncé, køn og race«: Universitetsstuderende flokkes om mandekritisk professors kursus

Et fag om »Beyoncé, køn og race« tiltrækker mange studerende på Københavns Universitet. Billede: http://ku-dk.academia.edu/Wikimedia Commons, fotograf: Sergio Savarese.

Søgningen til professor Erik Steinskogs fag om sort feminisme er så stor, at KU har måttet fordoble antallet af pladser og flytte kurset til større lokaler. 

Da professor Erik Stenskog oprettede kurset »Beyoncé, køn og race«, havde han ikke drømt om, at kurset ville tiltrække så mange studerende, som det har vist sig at gøre.

– Det var lidt et gamble at have så specifikt et kursusemne, men det har jo så heldigvis vist sig at være rimelig populært, for at sige det forsigtigt, siger professoren til Uniavisen.

Og »rimelig populært« må kurset ganske rigtigt siges at være.

Faktisk har »Beyoncé, køn og race«, som udbydes på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, vist sig så populært, at instituttet har måtte flyttet undervisningen til større lokaler, oprette nye hold og fordoble antallet af studiepladser.

Vil gøre om med »den maskuline dominans«

Kursets indhold er delt op i to dele. En om perfomeren Beyonce og en om sort feminisme. Det fortæller professoren, der mener, det er vigtigt at forstå populærkulturen.

– Populærkulturen – for nu at kalde den det – omgiver os jo hele tiden, og jeg synes det er vigtigt at diskutere hvad den kan betyde i en kulturel kontekst, og hvad den kan sige om det at være menneske – hvad vores omgivelser betyder for os og for de sammenhænge vi indgår i, siger han.

Professor Erik Steinskog er selv erklæret Beyoncé-fan. Desuden er han tilhænger af KVINFO og modstander af det, han kalder »den maskuline dominans«. Han understreger, at kurset i sig selv er et feministisk projekt.

– Det den sorte feminisme kan, er at udfordre den hvide eller europæiske feminisme og introducere nye måder at forholde sig til feminisme på. At læse teori af sorte kvinder kan åbne noget for os skandinaver, fordi de ofte kommer med et andet standpunkt og en anden baggrund, siger han.

– Det er også særligt interessant, fordi man før i tiden har haft fokus på mandlige kunstnere, eller en enkelt mandlig kunstner. Når fokus har været på kvindelige musikere, har det været i relation til en mand. Det er et udtryk for den maskuline dominans, og et kursus, hvor vi gør op med det, er meget vigtigt, tilføjer han.

»Beyoncé, køn og race« følges af i alt 75 studerende og kan følges som almindeligt fag eller bruges som afsæt til et bachelorprojekt.

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn

Interview