»Smag og behag er forskellig«, meddeler tøjgiganten Spreadshirt, som fortsat vil have T-shirts som disse på hylderne.
Såkaldte ‘Slave-T-shirts’ med nedsættende billeder og tekster om mænd er ikke i strid med tøjgiganten Spreadshirts værdier og etiske retningslinjer.
Det fastslår Spreadshirt i et svar til reelligestilling.dk.
– Vi dømmer ikke idéerne på deres sproglige udtryk eller sociale og politiske tendenser. Eller som det gamle ordsprog lyder: Smag og behag er forskellig, skriver Anja Greulich, der er Corporate Communications Manager i virksomheden.
– Vi fjerner dog varer, som er ulovlige, bryder copyright eller er i modstrid med vores etiske retningslinjer, tilføjer hun i et svar om Spreadshirts generelle holdning til spørgsmålet.
I en e-mail fra Spreadshirt Legal Service slås det samtidig fast, at Spreadshirt ikke opfatter de konkrete T-shirts som et problem.
– Vi har gennemgået designet igen, og vi har valgt at beholde det på vores platform, skriver afdelingen.
Værdier og etiske retningslinjer
Af Spreadshirts værdier fremgår det, at virksomheden ikke trykker T-shirts, der er krænkende eller fornærmende på baggrund af køn.
– Til det forbudte materiale hører pornografi, voldsforherligende indhold samt diskrimination eller fornærmelser, især på baggrund af etnicitet, køn eller religion. Dette kan og vil vi ikke trykke. Dertil kommer vores etiske grundværdier. For eksempel trykker vi ingen motiver, der med foragt eller had kan støde andre mennesker på en for os uacceptabel måde, skriver virksomheden på sin danske hjemmeside.
Det samme udtrykkes i Spreadshirts etiske retningslinjer.
– Nogle motiver opfylder de lovlige bestemmelser, men overskrider trods alt de etiske grænser, da de transporterer had hhv. krænker andres følelser på en måde vi ikke kan acceptere, skriver Spreadshirt.
Det var på den baggrund, reelligestilling.dk kontaktede virksomheden angående dens T-shirts med billeder af køllebærende kvinder med lænkede mænd på alle fire og tekster som »chicks rule, boys make good pets«.
T-shirts, som altså ifølge Spreadshirt ikke er i strid med virksomhedens værdier og etiske retningslinjer.
Spreadshirt er en international virksomhed med over 500 ansatte og en årlig omsætning på over 750 millioner kroner. Spreadshirt blev grundlagt i Leipzig i 2002 og sælger i dag tøj på 12 sprog og 18 markeder.
Læs også: Spreadshirt: Etisk hykleri og kommercialisering af mandehad