10 spørgsmål, feminister ikke vil svare på
Feminister er glade for at debattere. Men det er ikke alt, de ønsker at være præcise omkring. Her er 10 spørgsmål, feminister ikke vil svare på.
Man kan ikke beskylde danske feminister for ikke at ville diskutere køn og ligestilling. Men man kan undre sig over, at de ikke bruger mere tid på at forklare omverdenen, hvad de egentlig mener med de mange begreber og udtryk, de bruger.
Manglen på præcision er så gennemgående, at man må spørge sig selv, om den simpelthen er en del af en mere overordnet strategi. Altså at man ved ikke at definere problemerne kan blive ved med at tale om dem, uanset hvordan udviklingen er i den virkelige verden.
Det upræcise kan ikke afvises
Det er en metode, som er kendt fra politik, hvor udtryk som fx medmenneskelighed og sammenhængskraft bruges til at beskrive noget, de færreste kan have noget imod, og som ingen rigtig kan måle, teste eller dokumentere. Man kan således fremme sin position ved at forsvare noget, som er indlysende positivt, og som samtidig er defineret så uklart, at det bliver umuligt at fastslå “problemets” omfang.
Metoden har samtidig den indbyggede fordel, at den gør det svært for andre at stille sig kritisk over for udtrykkene. Enhver, der fx ønsker at diskutere, hvad medmenneskelighed egentlig er, vil straks være under mistanke for slet ikke at være medmenneskelig – og måske endda at være det modsatte.
Samlet set bidrager upræcise begreber og udtryk ikke til at fremme debatten. De giver anledning til misforståelser og endeløs uenighed om, hvad problemet faktisk drejer sig om. De fører til en metadebat – en debat om debatten – i stedet for en saglig, virkelighedsnær diskussion, som kan bringe alle videre.
10 spørgsmål, feminister ikke vil svare på
Det skal der rodes bod på! Derfor giver vi uden yderligere indledning vores bud på 10 spørgsmål, danske feminister bør besvare, hvis de oprigtigt ønsker at fremme debatten om køn og ligestilling i Danmark:
- Hvad er og hvad er ikke sexisme?
- Har nulevende heteroseksuelle, hvide mænd ansvar for ting, afdøde heteroseksuelle, hvide mænd har gjort?
- Har alle mænd ansvar for nogle mænds voldtægter?
- Har populærkulturen, fx musiktekster og film, ansvar for nogle mænds voldtægter?
- Er det et udtryk for sexisme, når det mandlige blik orienterer sig mod en kvindes krop?
- Hvorfor må en mand rose en kvindes hår, men ikke hendes ben?
- Er det ok, at en kvinde i 40’erne stjæler en 16-årig drengs telefon, fordi hun ikke bryder sig om, hvad han ser på den?
- Hvorfor er porno kvindeundertrykkende og ikke kvindefrigørende?
- Hvorfor omtales prostitution som sexkøb og ikke sexsalg?
- Hvorfor vil man straffe sexkøbere, men ikke sexsælgere?
Du er velkommen til at give dit bud på et svar i kommentarfeltet længere nede på siden – også selv om du ikke har svaret på alle spørgsmålene.
Jeg er feminist og har ingen problemer med at svare på de 10 spørgsmål, “feminister ikke vil svare på”. Men først må jeg lige gøre opmærksom på en underliggende forkert præmis: Feminister har ikke samlede afstemte holdninger til spørgsmålene. Eksempelvis går nogle ind for forbud mod købesex. Andre gør det ikke. Jeg kan altså kun svare for mig selv og gør det i den rækkefølge spørgsmålene er stillet:
1. For mig er sexisme, at man begrænser både mænds og kvinders individuelle frie udfoldelser ved at fastholde dem i særlige kønskategorier, som kan være afgørende for deres rettigheder/muligheder
2. Nej, nulevende heteroseksuelle mænd har naturligvis ikke ansvaret for forfædrenes gerninger. Men vi kan alle blive klogere af at kende historien og prøve at forstå nogle af de kulturtræk, som den har afsat.
3. Nej, alle mænd har ikke ansvar for de fås voldtægter, men mænd har måske en bedre mulighed for at få deres kønsfæller i tale om dette alvorlige problem. Derfor er det mig en stor glæde, når mænd forsøger at påvirke andre mænd til at forstå, at et nej altid er nej.
4. Ved ikke, om der er lavet undersøgelser om, hvorvidt populærkulturen kan påvirke til voldtægt, men der er i tidens løb lavet mange, der beskæftiger sig med, om voldelige film/TV/spil etc. kan påvirke nogen til at begå almindelig vold.
Sidst, jeg læste om det, var konklusionerne delte, men som jeg husker det (og korriger mig, hvis I har det mere present), så er der nogenlunde enighed om, at almindelige velafbalancerede og mentalt sunde mennesker ikke påvirkes til at begå vold ved at se fiktionsvold, men at det godt kan påvirke enkelte individder, som er mentalt eller socialt svage.
5. Det synes jeg ikke, at man kan svare entydigt på. Det afhænger, efter min mening, at situationen og relationen mellem de involverede.
6. Sådan en regel har jeg aldrig hørt om, men igen – for at svare må man vide noget om situationen eller relationen.
7. Nej, medmindre hun er hans mor og det indgår i hans opdragelse. Eller måske har grebet ham i at fotografere hende selv eller hendes datter nøgen og , at han nu er i gang med at distribuere billederne.
8. Porno kan, efter min mening, være både kvindeundertrykkende og frigørende, så her er heller ikke noget entydigt svar. Det må afhænge af indholdet. Hvis det er porno, som omfatter mishandling/voldtægt af kvinder, så er det næppe frigørende. Hvis det derimod fokuserer på kvindens egen lyst, så kan det godt have den funktion.
8. Jeg har set og hørt begge termer brugt – både sexkøb og sexsalg. Der er, mig bekendt, ikke nogen feministisk vedtagelse omkring hvilket ord, der skal bruges.
10. Hvis jeg har fulgt ordentlig med og læst Straffelovrådets betænkning, så vil man jo netop IKKE forbyde sexkøb i Danmark.
Blandt de feminister, jeg kender, er meningerne vældig delte på dette område.
Tak for dine svar, Gretelise.
Spørgsmål 6. henviser til det “regelsæt”, Dansk Kvindesamfunds Ulla Tornemand gjorde sig til talskvinde for i 2013. Tornemand skrev blandt andet:
“Hvis komplimenten absolut skal vedrøre noget ved hendes fysiske fremtoning, så vælg noget, der ikke har et seksuelt eksplicit indhold, for eksempel en kompliment om hendes hår.”
http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2041959/dansk-kvindesamfund-saadan-giver-du-kvinder-komplimenter/
I forhold til spørgsmål 9. og 10. er det nyt for mig, at nogen skulle have talt om at forbyde salg af sex. Debatten har mig bekendt udelukkende drejet sig om at kriminalisere køb af sex, sådan som det er sket i andre lande.