»Alle emner skal være 50/50 mandlige og kvindelige kilder«, mener forfatter og tegner Anders Morgenthaler.
Mænd fylder for meget overalt i samfundet, og det er et problem, mener forfatter og tegner Anders Morgenthaler.
Selv er han begyndt at spørge til kønssammensætningen, når han inviteres til debatarrangementer om klima, da han ikke ønsker at deltage, hvis kønsbalancen er skæv.
– Når jeg nu bliver bedt om at deltage i en klimadebat eller udtale mig på klimaområdet, så beder arrangører og kunder om, at debatter og panel skal være lige dele mænd og kvinder, både ældre og unge kvinder. Så der er en ens repræsentation. Ellers er det alt for ofte en pølsefest og de samme to-tre ældre kvinder, der går igen i alle debatter og arrangementer, siger Anders Morgenthaler til ALT for damerne.
Farvel til Shakespeare, Einstein og H. C. Andersen
Men et nej til en klimadebat gør det ikke alene. Hvis den lige repræsentation af mænd og kvinder for alvor skal sikres, skal man starte i skolen, mener Anders Morgenthaler.
Han ønsker derfor, at skolerne indfører kvoter, som sikrer, at præcis 50 procent af alle tekster er skrevet af kvinder. Det er nødvendigt, mener han, hvis man vil gøre op med samfundets sexistiske strukturer.
– Det skal starte i skolesystemet. Alt skal sættes i kvoter. Jeg har selv været med til at starte en skole, og jeg har set de her undervisningsforløb, hvor der kun bliver refereret til hvide mandlige forfattere og videnskabsmænd. Så der skal være en helt lige repræsentation af mænd og kvinder i alle tekster og alt, hvad der undervises i, siger han til ALT for damerne.
– Du skal ikke kun høre om mandlige forskere i matematik og fysik. Der er noget, der hedder læringsmål i undervisningsministeriet, og der skal der stå, at alle emner skal være 50/50 mandlige og kvindelige kilder. Det er latterligt let. Lige nu undervises børn jo nærmest kun i hvide mænd, tilføjer han.
Skal hver fjerde kvindelige lærer ud af skolen?
70 procent af lærerne i de danske skoler er kvinder.
Det står ikke klart, om Anders Morgenthaler ønsker en del af dem fjernet, således at der opnås »helt lige repræsentation af mænd og kvinder« blandt lærerne i skolen.
Men hvis »alt skal sættes i kvoter«, kunne det være tilfældet.
Det ville i så fald kræve, at godt hver fjerde kvindelige lærer – 28,6 procent – blev fyret og erstattet af en mandlig.