10. december, 2024

Forlag ændrer ‘modelopgave’ i skolebog efter kritik

Opgaven i bogen Stav 2 til anden klasse, som efter kritik nu vil blive revideret i kommende udgaver af bogen.
Opgaven i bogen Stav 2 til anden klasse, som efter kritik nu vil blive revideret i kommende udgaver af bogen. Billede: Facebook.

»Vi ønsker ikke at blive kritiseret for at fremme et bestemt kvindesyn, som ikke har været tilsigtet«, fastslår forretningsudvikler Birgitte Lie Suhr-Jessen.

Dansk Psykologisk Forlag modtog onsdag kritik af en opgave i en af sine bøger. Opgaven, som kan ses på billedet ovenfor, viser en model på en vægt sammen med en en række udsagn om hende.

Opgaven blev onsdag delt flere steder på de sociale medier, hvor den vakte harme, og senere samme dag delte en kvinde billedet af opgaven på forlagets Facebook-side med ordene: »I psyker da bare børnene for sygt, dér. Eller hvad?«.

Opgaven revideres i næste oplag

Dansk Psykologisk Forlag reagerede hurtigt på kritikken. Senere onsdag skrev forlaget følgende meddelelse på Facebook:

DPF, Facebook

En beslutning, som at dømme efter kommentarerne på forlagets Facebook-side var den rigtige.

Ulykkelige over kritikken

Jeg kontaktede tidligere i dag Dansk Psykologisk Forlag for at spørge, hvordan de så på situationen.

– Helt overordnet kan jeg sige, at vi er meget ulykkelige over kritikken af Stav 2, da det ikke har været hensigten med den omtalte opgave at fremme et bestemt kvindesyn, og det er ikke et udtryk for hverken forfatternes eller forlagets holdning hertil. Redaktionen beklager og har besluttet, at opgaven revideres i næste oplag. I morgen fredag holder forlagets ledelse møde om, hvorvidt vi skal gøre yderligere tiltag i sagen, indleder forretningsudvikler Birgitte Lie Suhr-Jessen sit svar til mig, hvorefter hun besvarer de fem spørgsmål, jeg havde sendt til forlaget.

Hvordan oplevede I forløbet med kritikken? Hvornår bliver I opmærksomme på den, og hvordan sker det helt lavpraktisk?

– Vi er grundlæggende glade for, at vores kunder tager sig tid til at sende os ris og ros om vores produkter. Det giver os indenfor mulighedernes ramme mulighed for på konstruktiv vis at tilpasse produkterne vores kunders ønsker. Vi blev opmærksomme på kritikken onsdag, da den blev bragt ind på forlagets Facebook-side, hvorfra vi automatisk modtager en advisering, når der sker aktivitet på siden.

Hvilke overvejelser gør I jer om kritikken, da I opdager den?

– Vi forholder os altid seriøst til enhver henvendelse og gør vores bedste for at svare hurtigst muligt. Den konkrete kritik er ulykkelig, da vi på den ene side ikke har haft til hensigt – eller ønsker om – at fremme et bestemt kvindesyn, på den anden side hele tiden skal sikre os den bedst mulige kvalitet for vores produkter. Således traf vi øjeblikkelig beslutning om at ændre opgaven til næste genoptryk.

Hvad lægger I til grund for jeres beslutning om at revidere opgaven i næste udgave af bogen?

– Vi ønsker ikke at blive kritiseret for at fremme et bestemt kvindesyn, som ikke har været tilsigtet. Vi ønsker at sikre den bedst mulige kvalitet for STAV, og vi ønsker generelt indenfor mulighedernes ramme at imødekomme vores kunders kritikpunkter, hvilket heldigvis er muligt i dette tilfælde.

Det siges, at folk generelt lettere føler sig krænket i dag end for 10 år siden. Men passer det? Oplever I flere klager af denne type nu, end I gjorde tidligere?

– Set i lyset af de mange forskellige produkter (bøger, e-bøger, tidsskrifter, test, prøver, træningsmateriale og undervisningsmaterialer), vi udgiver til mange forskellige segmenter, oplever vi heldigvis meget sjældent, at vi modtager kritik. Men de få gange, vi modtager kritik, forholder vi os seriøst til den.

Har I en strategi for håndtering af klager over indhold, eller er det noget, I tager stilling til ad hoc?

– Vi har en overordnet strategi, men hver enkelt sag bliver behandlet individuelt ift. klagens omfang og indhold, afslutter forretningsudvikler Birgitte Lie Suhr-Jessen.

Dansk Psykologisk Forlag er ikke den eneste virksomhed, der det seneste år har måttet ændre eller fjerne indhold som følge af klager over, hvordan kvinder fremstilles. I juli måtte magasinet Woman fjerne en artikel om strandmode, og i august måtte jobportalen Jobindex fjerne en artikel om kvinders påklædning til jobsamtaler. I begge tilfælde også efter kritik på de sociale medier.

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn

Interview