I daginstitutionen Vandværket i København bekæmper man »kønsstereotype forestillinger«. Her er det ikke usædvanligt at se drenge i lyserøde uniformer.
Piger med actiondukker og drenge i lyserøde lægeuniformer er hverdag i daginstitutionen Vandværket, der ligger i Studiestræde i det indre København.
I hvert fald lige nu, hvor børnehaven som et led i et pilotprojekt gennem Københavns Kommune bekæmper »kønsstereotype forestillinger om, hvad piger og drenge kan lege«, som Politiken formulerer det.
– En treårig dreng har fundet en Elsa-dukke med langt, lyst hår i lyseblå badedragt. Han vikler dukken ind i en dyne og krammer den hårdt ind til sig, inden han putter den under en blomstret dyne, beretter avisen.
Et normkritisk, pædagogisk projekt
Sidder man og tænker, at projektet vil forvirre børnene, kan man godt pakke sine bekymringer sammen. I hvert fald hvis man spørger selverklæret uddannelses- og kønssociolog Cecilie Nørgaard, der er konsulent på projektet.
– Hele øvelsen handler om at åbne muligheder, så alle børn kan udvikle deres potentiale. Det handler ikke om at udviske grænser, eller at det ikke er i orden at være en stereotyp dreng eller pige, for det er totalt i orden at være det, siger hun til Politiken.
– Men vi skal skabe plads til mere mangfoldige identiteter. Vi har ofte en forståelse af, at køn er det eneste, der skaber vores identitet. Men vi er gjort af så meget andet, tilføjer hun.
Selv betegner Vandværket dog pilotprojektet som »normkritisk« i sin omtale af Politikens artikel på Facebook.
– I dag bringer Politiken to artikler om det normkritiske pædagogiske projekt, som Børnebyen Vandværket deltager i, skriver institutionen.
Børnebyen Vandværket er etableret i Københavns første vandværk og består af seks mindre huse. Institutionen kan foruden på sin hjemmeside følges på Facebook og Instagram.