KVINFO har stadig ikke set ‘The Red Pill’

KVINFO’s direktør, Henriette Laursen, svarer på fire aktuelle spørgsmål om ‘The Red Pill’ og KVINFO’s position i debatten om køn og ligestilling.
Tilbage i januar udtalte KVINFO’s daværende ledelse til Folkets Avis, at KVINFO ingen planer havde om at se eller omtale den ellers meget omtalte dokumentarfilm ‘The Red Pill’, der handler om en feminists udforskning af manderettighedsbevægelsen i USA.
Filmen var ikke blevet omtalt i de fora, hvor KVINFO normalt henter sin inspiration, og derfor fandt KVINFO ingen grund til at se eller omtale den, lød begrundelsen dengang.
Men det er et halvt år siden nu, og KVINFO har i mellemtiden fået ny ledelse.
Suzanne Moll, der i januar var konstitueret direktør, er væk, og i hendes sted er trådt Henriette Laursen. Så måske ser Danmarks videns- og udviklingscenter for køn, ligestilling og mangfoldighed anderledes på ‘The Red Pill’ i dag?
Det sendte jeg i sidste uge KVINFO fire spørgsmål for at finde ud af, og i dag er svarene kommet.
Vil KVINFO stadig ikke se ‘The Red Pill’?
I januar sagde I, at I hverken agtede at se eller omtale The Red Pill, selv om filmen i 2016 var en af de mest omtalte – hvis ikke den mest omtalte – inden for området køn og ligestilling, der er KVINFO’s kerneområde. Er det fortsat KVINFO’s plan ikke at se og omtale filmen? Og i så fald hvorfor?
Filmen fik ingen omtale herhjemme ud over i helt marginale medier.
Bør KVINFO udvide sin horisont, hvad angår inspiration?
I angav i januar som begrundelse for ikke at se filmen, at den ikke var blevet omtalt i de fora, hvor KVINFO normalt henter sin inspiration. Bør KVINFO ikke overveje at udvide sin horisont, hvad angår filminspiration, når de fora, KVINFO plejer at hente sin inspiration i, kan overse så omtalt en dokumentar som The Red Pill?
Ingen har krav på at få taget noget bestemt op.
Er afvisningen (køns-)politisk motiveret?
I den politiske debat om KVINFO og KVINFO’s fremtid har kritikere hævdet, at KVINFO driver politik for skatteydernes regning. Kan I forstå, at det for nogle vil blive opfattet præcis sådan, når I afviser at se og forholde jer til så omtalt en film som The Red Pill, og at det let kan ligne, at I afviser filmen af (køns-)politiske årsager, idet den er kritisk over for feminisme?
Det er ikke KVINFOs opgave at gå ind og være overdommer.
Er KVINFO også for ikke-feminister?
KVINFO’s nye ledelse lader til at lægge vægt på, at KVINFO ikke kun er for kvinder, men både er for kvinder og mænd. Gør det samme sig gældende i forhold til positioner i debatten om køn og ligestilling? Er KVINFO kun for feminister, eller er KVINFO både for feminister og ikke-feminister?
KVINFO vedkender sig gerne at stå på et feministisk grundlag.
‘The Red Pill’
Dokumentarfilmen The Red Pill’ handler om instruktør Cassie Jayes udforskning af manderettighedsbevægelsen i USA. Cassie Jaye starter filmen som feminist, men mister i takt med sine interview med manderettighedsforkæmpere og feminister sin respekt for feminismen.
‘The Red Pill’ er siden sin release blevet bekæmpet af feminister, der mener, at filmen er udtryk for kvindehad. Filmen er blevet boykottet af flere biografer efter pres fra feministiske grupperinger, og Cassie Jaye er blevet udsat for særdeles kritiske interview, ikke mindst i Australien, hvor hun for nylig blev kritiseret og modsagt af journalister, der ikke brød sig om filmen, selv om de ikke havde set den.
Du kan se ‘The Red Pill’s trailer nedenfor og læse mere om filmen og dine muligheder for at streame den her.
Så Kvinfo vedkender sig gerne at stå på et feministisk grundlag. Så kan det vist ikke siges mere direkte at Kvinfo er en politisk organisation. Luk Kvinfo.
Jeg har set filmen. Der er nogle udmærkede pointer, og spændende synsvinkler i forhold til den absolut allestedsværende debat om emnet. Men, når det så er sagt, så er det en jammerlig film. En talentløst fortalt, patos-ladet rodebutik. Den stiller så mange spørgsmål som aldrig besvares, og man foranlediges til at tro at tilrettelæggeren har glemt hvad hun ville. Hun drukner i sin overraskelse over ikke at blive mødt af sine fordomme og kommer aldrig tilbage til overblikket. Hun var en elendig skuespiller, og hendes evner som instruktør rækker desværre ikke til meget mere. Fuldstændig dilettantisk og voldsom uinspirerende filmpolevelse, som aldrig havde fået opmærksomhed, hvis ikke nogle mennesker havde valgt at blive krænket over tematikken.
Og det er vigtigt at huske på, så man ikke kører på fortællingen om en kunstner der bliver holdt nede. Det er ikke en god film. Det er det virkelig ikke.