25. oktober, 2024

Ligestillingskonsulent så rødt i supermarked: Strømpebukser hang ved siden af vaskepulver

Butikker skal tænke mere over, hvor de placerer deres produkter, mener svenske Fredrik Runesjö (tv.). Billede: Frederik Runesjö, Twitter/ICA-butik i Norrköping, Wikipedia, fotograf: Thuresson.

»Denne type produktplacering hører ikke hjemme i et moderne Sverige anno 2017«, siger Fredrik Runesjö, som straks reagerede på problemet.

Fredrik Runesjö, 31, arbejder til daglig med ligestilling i det svenske militær, og den svenske ligestillingskonsulent holder også et åbent øje med potentielle ligestillingsproblemer, når han har fri.

Eksempelvis havde Fredrik Runesjö lagt mærke til, at hans lokale ICA-supermarked i Bromma havde placeret strømpebukserne ved siden af opvaskemidlerne.

Det var et problem, mente han, og derfor blev han glad, da han for nylig så, at de ikke var der mere.

– Jeg handler der ret ofte og så, at de havde flyttet strømpebukserne. ‘Hvor godt, de har tænkt sig om’, tænke jeg, da jeg opdagede det, siger han til svenske Expressen.

Havde gjort regning uden vært

Fredrik Runesjös glæde blev dog kortvarig.

For snart efter opdagede ligestillingskonsulenten, at supermarkedet havde løst det gamle problem ved at skabe et nyt. Strømpebukserne var i stedet for ved opvaskemidlerne nu placeret ved vaskepulveret.

– Fra en vaskehylde til en anden. Det er ikke gennemtænkt. Der findes mange andre hylder, siger Fredrik Runesjö, som ryster på hovedet over supermarkedets ageren.

– Der er intet, der siger, at en kvinde køber vaskemiddel. I min relation er det oftere mig, der gør det, fortsætter han.

– Med mit andet barn var jeg hjemme og ordnede mange af de huslige opgaver. Denne type produktplacering hører ikke hjemme i et moderne Sverige anno 2017, tilføjer han.

Lagde billede op på Facebook

Som reaktion på problemet lagde Fredrik Runesjö et billede af strømpebukserne og vaskemidlerne op på ICA’s Facebook-side.

– Det er deres varemærke. Det burde være i deres interesse at have en friskere tankegang i deres butikker og markedsføre sig som en progressiv og kundebevidst butik, siger han til Expressen om opslaget.

Hos supermarkedskæden ICA tager man dog Fredrik Runesjös kritik med ophøjet ro.

Til Expressen oplyser ICA, at hver enkelt supermarked drives selvstændigt, og at det er op til den enkelte købmand at vurdere, hvor varerne skal stå.

– Placeringen kan derfor variere fra butik til butik, skriver kæden i en mail.

Indslag om sagen på svensk fra Expressen.se

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn

Interview