10. december, 2024

Shitstorm undervejs: Go’ røv på busser vækker harme

Det er dette billede med en anden tekst, der i disse dage kan ses bag på Movias busser i København. Foto fra Mirages Instragramside.
Det er dette billede med en anden tekst, der i disse dage kan ses bag på Movias busser i København. Foto fra Mirages Instragramside.

Movia er før blevet kritiseret for sin politik på busreklameområdet, og nu er den gal igen: En i nogles øjne sexistisk reklame pryder de københavnske busser.

Med et billede af en smuk kvindes ryg og bagdel og med hashtagget #rigtigmændmødespåmirage reklamerer stripklubben Mirage i disse dage på Movias busser i København.

Kritiker: “Dette er sexisme”

Reklamekampagnen har allerede nu vakt harme blandt feminister, der opfatter reklamen som sexistisk, og shitstormen er kun ved at gå i gang.

En kvinde udtrykker på Movias Facebookside kritikken således:

“Hvordan kan I forstille jer at den her reklame er ok at smide i ansigtet på os alle sammen? Det her er vores alle sammens offentlige transport og man kan ikke vælge jer fra. Måske skulle I prøve at styre den ekstreme sexisme bare en lille smule? Jeg ved at I har fået bunker af klager. Jeg ved at vores tidligere transportminister har meldt ud at vi skal gøre offentlig tranport mere sikker for kvinder ved ikke at acceptere sexisme i den offentlige transport. I kvitterer med at godkende denne her? I vælger andre reklamer fra med begrundelsen om at de er stødende for nogle. Hvad tror i denne her er? Dette er sexisme. Det er meget simpelt. I kan evt søge hjælp hvis I er i tvivl om hvor grænser går mellem ren sexisme og ting I nok gerne vil have til at ligge under “det danske frisind”. Jeg kan hjælpe lidt med denne her. Det er ikke ok!”

En anden skriver følgende på Twitter:

De kommende timer og dage vil vise, hvor omfattende shitstormen bliver. Et tidligt gæt kan være, at alternative hashtags sættes i søen for at protestere mod reklamen. #rigtigemændsigernejtilsexisme kunne være et bud på et sådant.

Når enden er god?

Den omdiskuterede reklame er placeret bag på busserne, så hvis du er billist i hovedstaden risikerer du i den kommende tid at måtte se på den unge dame, mens du venter på grønt. Her kan du så passende vurdere, om du opfatter reklamen som et udtryk for sexisme, eller om du synes, at det er ok, at også stripklubber kan reklamere på Movias busser.

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn

Interview