25. oktober, 2024

Åbent brev til KVINFO besvaret

KVINFO har besvaret mit åbne brev. Men de har ikke svaret på mine spørgsmål.

Jeg skrev i sidste uge et åbent brev til KVINFO, som indeholdt fem kritiske spørgsmål til artiklen ‘1000 første fortællinger om hverdagssexisme er nu talt op’, der var blevet bragt på KVINFO’s hjemmeside. Du kan læse hele det åbne brev her.

KVINFO har nu besvaret min henvendelse. Desværre kan man ikke sige, at KVINFO har svaret på mine spørgsmål. I stedet for at forholde sig konkret til hver af de fem problematikker, jeg påpeger, har KVINFO valgt at skrive et samlet svar, som ikke forholder sig til nogen af dem.

KVINFO’s svar på mit åbne brev

Kære Tobias Petersen

Tak for din henvendelse.

I lighed med den debat om hverdagssexisme, som Irene Manteufel har været ude med i den øvrige del af pressen, har det været vigtigt for KVINFO at lægge de tal frem, som Irene Manteufel har indsamlet og som har ligget til grund for de seneste ugers diskussion i medierne.

Den metodiske tilgang må du diskutere med Irene Manteufel, som har indsamlet dem. Ligesom KVINFO ikke går ind i diskussionen af ESPD (Everyday Sexism Project Denmark, red.) og derfor retter mange af dine spørgsmål sig til ESPD og ikke KVINFO.

Vi er glade for, at KVINFO som en uafhængig organisation, der er sat i verden for at fremme ligestilling til gavn og glæde for både mænd og kvinder er med til at sætte fokus på debatten om hverdagssexisme i Danmark.

De bedste hilsner

Utilfredsstillende

KVINFO’s svar er utilfredsstillende. Lad gå, at de henviser til ESPD for de mere detaljerede spørgsmål om ESPD’s manglende evne til at dokumentere sine påstande. Men KVINFO bør kunne forholde sig til, hvorfor de – på deres egen hjemmeside – lader den kvinde, der står for ESPD, fortælle om ESPD’s arbejde.

Hvis Forbrugerstyrelsen på sin hjemmeside lod McDonalds skrive om, hvor gode burgere McDonalds laver, ville man sætte spørgsmålstegn ved Forbrugerstyrelsens dømmekraft. Tilsvarende må man stille sig kritisk over for, at KVINFO – som bør være en uafhængig organisation, der arbejder for begge køn – lader en lobbyorganisations fremmeste repræsentant skrive om selvsamme lobbyorganisations arbejde på KVINFO’s hjemmeside.

Hvorfor KVINFO ikke forholder sig kritisk til ESPD fik jeg ikke svar på. Og det er naturligvis ikke noget, ESPD kan forklare mig. Det er jo, må man trods alt formode, ikke ESPD, der redigerer KVINFO’s hjemmeside, men KVINFO selv. Derfor er det også KVINFO, der kan uddybe, hvorfor man lader ESPD’s forkvinde skrive om ESPD på KVINFO’s hjemmeside.

Jeg er glad for, at KVINFO tog sig tid til at besvare min henvendelse, men jeg er skuffet over, at KVINFO ikke har ønsket at forholde sig konkret til mine fem relevante spørgsmål.

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn