Danmarks Radio og Virgin Trains lægger sig fladt ned i afmagt. DR for titlen på et tv-program. Virgin Trains for en kontrollørs ordvalg.
»Undskyld« lader til at være store organisationer og virksomheders eneste svar, når vrede kvinder henvender sig og siger, at de føler sig krænkede.
Alternativet, at forsvare sig selv og sine medarbejdere, synes dem i hvert fald langt, langt væk.
Det viser to historier, som intet har med hinanden at gøre, men begge faldt ud på samme måde: med en gevaldig undskyldning.
DR-chef: Vi var »voldsomme og upassende«
Den ene fandt sted i går hos DR.
I julen havde statsmediet lagt tv-serien ‘Ditte & Louise’ op på sit website med titlen ‘Kvinder kan faktisk være sjove’.
Sætningen var en del af den oprindelige programtekst til programmet, som har ligget frit tilgængeligt på DR’s hjemmeside siden 2015.
Det stoppede imidlertid ikke DR fra i går at give en uforbeholden undskyldning, efter titlen var blevet kritiseret på sociale medier af kvinder, der absolut ikke kunne se det sjove i den. Heriblandt den ene af seriens kvindelige hovedrolleindehavere, Ditte Hansen.
“Kvinder kan faktisk være sjove” Åh hvor er der lang vej. Thanxbutnothankx @DR1TV pic.twitter.com/dw6W3vX3iL
— Ditte (@dittehansendk) January 1, 2018
– Der sidder nogle medarbejdere og udvælger teksten til forsiden, og nogen har så snuppet en sætning fra vores oprindelige programtekst og lagt online. Og det er jeg rigtig ked af, for det kommer til at virke voldsomt og upassende, når det står alene. Det er en fejl. Men fejl sker – også i DR, sagde Kommunikationschef i DR, Lasse Bastkjær Jensen, til BT.
Kommunikationschefen understregede desuden over for BT, at han »gerne sætter sig ned og skriver en mail«, hvis Ditte Hansen og Louise Mieritz »ønsker en personlig undskyldning«.
Virgin Trains: Vi undskylder uforbeholdent
Den anden historie kommer fra England, hvor en kvindelig passager i et stopfyldt tog fra Virgin Trains meddelte en mandlig kontrollør, at hun agtede at klage over pladsmanglen.
Det svarede han, at hun var velkommen til.
Imidlertid afsluttede han sætningen med ordet »honey«, og det fik den kvindelige passager til at føle sig krænket.
Resolut tog hun sagen op på Twitter, og her blev hun mødt af et svar, der kom fuldstændig bag på hende.
– Vil du hellere kaldes »pet« eller »love« næste gang?, lød den muntre tilbagemelding fra Virgin Trains’ Twitter-profil.
Det fik kvinden til at føle sig endnu mere krænket, og hurtigt tiltrak tweetet sig opmærksomhed fra andre, der mente, at togselskabets svar var sexistisk.
Som konsekvens af den stigende utilfredshed valgte Virgin Trains hurtigt at undskylde episoden.
– Vi undskylder uforbeholdent dette tweet og al gene, det må have forvoldt. For ikke at skabe yderligere gene har vi slettet det oprindelige opslag, skrev det britiske togselskab.
Således altså allerede to undskyldninger til krænkede kvinder fra store organisationer og virksomheder på 24 timer. Det kan blive til mange på et år.