»Jeg hang shortsene tilbage og gik hjem med gråden i halsen«, fortæller svenske Emilia efter en ubehagelig oplevelse i prøverummet i en H&M-butik.
Tøjbutikker har et ansvar for piger og kvinders selvværd, og det ansvar svigter de, når de sælger tøj, der er småt i forhold til de påtrykte størrelser.
Det mener 18-årige Emilia, som for nylig havde en dårlig oplevelse i en H&M-butik i Luleå.
Kunne ikke få størrelse 44 på
I forretningen havde Emilia fundet to par shorts i sin normale størrelse, men da hun stod i prøverummet, var begge par for små.
– Jeg kunne ikke få en størrelse 44 på. Det er den størrelse, jeg bruger, og det er endda den største, H&M har i det »normale« sortiment, fortæller Emilia til svenske Nyheter24 og tilføjer, at den ubehagelige oplevelse rystede hende.
– Jeg hang shortsene tilbage og gik hjem med gråden i halsen, siger hun.
Emilia: Det kan føre til psykisk sygdom
Den unge svensker har tidligere haft problemer med lavt selvværd og opfordrer nu H&M til at ændre kurs på området.
– Man skal ikke vifte den her type sager væk og tænke, at man bare skal handle i en anden butik, for sådan behøver det ikke at være, siger Emilia.
– Når H&M markedsfører tøj som en større størrelse, end det er, så bidrager det til kropshadet, som kan føre til spiseforstyrrelser og psykisk sygdom, tilføjer hun.
H&M siger i en kommentar til Nyheter24, at størrelser generelt er vanskelige at arbejde med, fordi der ikke findes nogen fælles standarder i branchen. Samtidig er der forskel på pasformen fra design til design, fortæller H&M’s svenske pressekontakt, Petra Buchinger.