
Mænd forbinder miljøvenlighed med femininitet, og det får dem til at fravælge miljøvenlige løsninger, viser studie.
Opdateret 30/12/2017, 20:10.
Forskere har igen og igen påvist, at kvinder opfører sig mere miljø- og klimavenligt end mænd. Kvinder sviner mindre, genbruger mere og efterlader et mindre co2-aftryk end deres mandlige artsfæller
Forskellen er ofte blevet tilskrevet de gennemsnitlige personlighedsforskelle mellem kønnene. Kvinder er mere altruistiske end mænd, og man har lagt til grund, at det er denne tilbøjelighed hos kvinder, der er årsag til deres gennemsnitligt mere miljøvenlige adfærd.
Et studie af mænds adfærd peger imidlertid på, at mænds maskulinitetsopfattelse også spiller en rolle. Studiet viser, at mænd i en række tilfælde afholder sig fra at vælge miljøvenlige løsninger, fordi de opfatter dem som feminine og ikke derfor ikke ønsker at blive forbundet med dem.
Traditionel plastikpose eller miljørigtig mulepose?
Forskerne bag studiet er kommet frem til deres konklusion efter syv eksperimenter med i alt 2.000 amerikanske og kinesiske deltagere.
Eksperimenterne afslørede, at både mænd og kvinder opfatter miljøvenlighed som noget feminint.
– Vi viste, at der er et psykologisk link mellem miljøvenlighed og opfattelser af femininitet. På grund af denne »grøn-feminine stereotyp« opfattede både mænd og kvinder miljøvenlige produkter, adfærd og forbrugere som mere feminine end ikke-grønne produkter, adfærd og forbrugere, skriver to af forskerne bag undersøgelsen, Aaron R. Brough og James E.B. Wilkie, i en artikel på Scientific American.
Et af eksperimenterne handlede om valget mellem plastikpose og mulepose i supermarkedet. Her beskrev både de mandlige og kvindelige deltagere det som mere feminint at vælge muleposen, uanset om den handlende var en mand eller en kvinde.
I et andet eksperiment viste forskerne en gruppe af de mandlige deltagere et blomstret gavekort og bad dem vælge mellem produkter i tre kategorier. En anden gruppe af mandlige deltagere gav forskerne et almindeligt gavekort og bad dem vælge mellem de samme produkter.
Eksperimentet viste, at mændene, der havde fået det blomstrede gavekort, i højere grad valgte ikke-grønne produkter. Mændene søgte altså gennem deres forbrug at kompensere for det tab af maskulinitet, det blomstrede gavekort repræsenterede.
Målret produkter mod mænd
Forskerne bag studiet er ikke feminister, og deres konklusion er ikke, at mænd skal lære at holde op med at være mænd.
I stedet peger de på, at virksomheder og andre, der arbejder med miljøvenlighed, i højere grad bør målrette deres produkter og ydelser mod mandlige forbrugere.
– Miljøvenlig markedsføring og miljøvenlige materialer kan designes, så de bekræfter mænds maskulinitet, skriver Aaron R. Brough og James E.B. Wilkie.
Miljøvenlige virksomheder og organisationer kan for eksempel med fordel tænke over, hvilke fonte, farver, ord og billeder de bruger i deres branding, påpeger de.
– Et af eksperimenterne viste, at mænd i højere grad ønskede at donere til en grøn non-profit-organisation med et maskulint logo (sorte og mørkeblå farver med en hylende ulv og navnet »Wilderness Rangers« i en fed font) end til en med et traditionelt logo (grønne og lysebrune farver med et træ og navnet »Friends of Nature« i en dekorativ font), skriver Aaron R. Brough og James E.B. Wilkie.
– Sammen viser vores resultater, hvordan den grøn-feminine stereotyp hæmmer mænd i forhold til at foretage miljøvenlige handlinger og peger på, at maskulin bekræftelse og maskulin branding kan være effektivt i forhold til at indsnævre kønsgabet inden for miljøområdet. Få manden til at føle sig mandig, så er han mere tilbøjelig til at være grøn, afslutter de.