Dansk Kvindesamfund lancerer ny kampagne på Twitter under hashtagget #detbetyderikkeja. Fokus er denne gang på voldtægt.
Dansk Kvindesamfund havde stor succes med at skabe opmærksomhed omkring hashtagget #jegharoplevet på Twitter for små to uger siden. Kampagnen, som var inspireret af den norske #jegharopplevd, havde til formål at udbrede kendskabet til hverdagssexisme, og mange kvinder fortalte om dårlige oplevelser med mænd.
Læs også: #jegharoplevet: Feminisme reduceret til Twitter-performance?
På baggrund af succesen med #jegharoplevet har Dansk Kvindesamfund lanceret en ny Twitter-kampagne under hashtagget #detbetyderikkeja. Fokus er denne gang på voldtægt, og kvinder opfordres til at fortælle om alt det, som ikke betyder ja til sex.
#detbetyderikkeja har foreløbig ikke opnået den samme succes som #jegharoplevet, men en del bidrag er det blevet til. Her et par eksempler:
#detbetyderikkeja kommer samtidig med, at Københavns Kommune kører en stor kampagne mod voldtægt, som kan ses på busser og andre steder i det offentlige rum. #detbetyderikkeja blev startet den 21. april, og der kommer fortsat nye kommentarer til på Twitter.