
Dette billede blev anvendt på en hjemmeside i forbindelse med en svensk boligmesse, men efter kritik fra Reklamombudsmannen er billedet fjernet.
– Du kan blive messens handy girl.
Sådan lød teksten, dette billede var udstyret med på hjemmesiden for årets boligmesse i Jönköping i Sverige.

Billedet var en reklame for en konkurrence, hvor piger kunne vise deres evner som håndværkere og vinde værktøj. Ved siden af kvinden på billedet var to mænd med værktøj, som var iført almindeligt håndværkertøj.

En person fandt billedet sexistisk og anmeldte det til Reklamombudsmannen. Anmelderen mente, at billedet er »sexistisk« og »udnytter den kvindelige models krop som blikfang«.
Det fortæller svt.
– Kontrasten til de hårde gutter med maskiner på samme plads er slående. At kvinder kan være handy er indlysende, men billedsproget viser tydeligt, at handy indebærer to forskellige ting for kvinder og mænd. Billedet af kvinden er desuden formgivet som et sexistisk blikfang, lød det ifølge jnytt i anmeldelsen, som desuden pegede på, at reklamen cementerede traditionelle kønsroller.
Kønsdiskriminerende
Reklamombudsmannen gav klageren ret i kritikken.
Billedet er ifølge Reklamombudsmannen »kønsdiskriminerende« og strider mod artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler for reklame og markedskommunikation.
Reklamen er nu fjernet fra boligmessens hjemmeside. Det er uvist, om pigernes håndværkerkonkurrence gennemføres eller aflyses.