70 procent af de elever, der ikke trives i skolens første klasser, er drenge, viser ny norsk undersøgelse. Tallene er bekymrende, mener forsker.
– Vi håber på det bedste, håber, at det skal løse sig efterhånden, og det er ikke godt nok. Det er disse drenge, du ser igen i arbejdsløshedskøen, når de bliver 20, hvis vi ikke sætter ind med tiltag tidligt nok.
Så kontant er meldingen fra den norske skoleforsker Thomas Nordahl, der står bag en ny undersøgelse af drenges trivsel i skolen.
Det fortæller NRK.
Stort overtal af drenge blandt elever, der mistrives i de yngste klasser
Undersøgelsen er gennemført på skoler i Hedmark. Her har Thomas Nordahl spurgt elever i første til fjerde klasse, om de trives i skolen.
Det siger 10 procent af eleverne nej til, og af dem udgør drenge 70 procent. Af 100 elever i de små klasser vil der altså være 10, der ikke trives, heraf syv drenge og tre piger.
Ifølge Thomas Nordahl viser tallene, at skolen ikke er indrettet efter drenges behov.
– Dette [undersøgelsens resultat, red.] betyder, at skolen er en særlig udfordring for drenge i skolestartsfasen, siger han.
Skoleforskeren uddyber, at det især er drengenes behov for at røre sig, skolen ikke tilfredsstiller.
– Det er nok, fordi skoledagen er blevet længere, og der er flere af de traditionelle skoleaktiviteter, hvor du sidder meget stille. Og det gør, at en del drenge med stort behov for fysisk aktivitet bliver meget urolige og ikke finder sig til rette, siger han.
Videnskabssminister reagerer
I Norge tager man drenge og mænds udfordringer i uddannelsessystemet helt op til universitetsniveau alvorligt, og den norske videnskabsminister, Torbjørn Røe Isaksen, deler Thomas Nordahls bekymringer.
Derfor har ministeren nedsat en ekspertgruppe, der i en udredning skal belyse, hvorfor unge drenge ikke trives i skolen.