Skildringer af kærlighed mellem hvide mænd og hvide kvinder kan opleves som »normforstærkende« og bør ikke anvendes uden advarsler, mener eleverne.
De studerende på Globala gymnasiet i Stockholm kræver at blive advaret om ubehagelige indslag i undervisningen. Det fortæller gymnasiets rektor, Pernilla Ericols, til svenske Tidningen Gymnasiet.
– Det kan være voldtægtsscener eller racisme i film og bøger, som anvendes i undervisningen. Men det kan også være skildringer af heteroseksuel kærlighed mellem hvide personer, som opleves som normforstærkende, siger hun.
Ønsker ikke at læse om biologiske forklaringer på menneskelig adfærd
Eleverne kræver såkaldte trigger warnings indført i undervisningen. Trigger warnings er små advarsler, der gør opmærksom på, at der kan være noget i et indhold, fx en tekst, som kan fremkalde stærke reaktioner hos læseren.
– Indimellem kan det være svært at forene med pensum. Det er sket, at elever ikke har ønsket at læse om teorier, der fremhæver biologiske forklaringer på menneskelig adfærd snarere end sociale. Der må vi være tydelige om, at det kan få konsekvenser for elevens karakter i faget, forklarer rektoren.
Gymnasiet har ikke taget stilling endnu
Pernilla Ericols afviser ikke, at skolen vil lytte til elevernes krav og indføre trigger warnings.
– Det er kompliceret. Man kan spørge sig selv, hvor trygt, afslappet og sikkert det skal være i et undervisningsmiljø. I læring ligger at blive konfronteret med forskelligartede udtalelser og få sine grundværdier udfordret. Samtidig kan det være lettere at tage vanskelige emner op, hvis vi forbereder eleverne ved at triggerwarne, siger hun.
Rektoren har ikke taget endelig stilling til, om advarsler om ubehageligt indhold skal indføres i læseplaner og pensumlister på gymnasiet.