25. oktober, 2024

Britisk politi blander sig i lærerindes brug af pronomener: Du har begået en hadforbrydelse

Britisk politi gjorde for nylig en lærerinde opmærksom på, at det er hadforbrydelse at sige »hun« og »hende« om en pige, der identificerer sig som en dreng. Billede: Arkivfoto.

Kvindelig lærer nægtede at sige »han« og »ham« om pige, der identificerer sig som dreng. Men så kontaktede feministisk interesseorganisation politiet.

Britiske lærere skal omtale elever på basis af deres foretrukne kønsidentitet, ikke på basis af deres biologiske køn.

Det står klart, efter en kvindelig lærer for nylig fik at vide af politiet, at hun havde begået en hadforbrydelse ved at nægte at bruge ordene »han« og »ham« om en pige, der identificerer sig som en dreng.

Grammatisk purist

Lærerinden havde forinden fastholdt, at hun som »grammatisk purist« ikke ville underlægge sig kravet om at kalde pigen en dreng.

Det fik efter tre måneder pigens forældre til at kontakte organisationen Mermaids, der arbejder for transkønnede børn og familier.

Mermaids kontaktede siden både The Equalities and Human Rights Commission og politiet. Politiet gjorde det herefter klart over for lærerinden, at hendes insisteren på at sige »hun« og »hende« om pigen udgjorde en hadforbrydelse.

– Forældrene og den unge person kommunikerede direkte til læreren, at de* miskønnede, at det ikke var passende, og at de* var nødt til at ændre sin måde at omtale barnet på, siger Mermaids CEO, Susie Green, til The Telegraph.

– Hvis nogen laver en fejl, er det fint. Men dette var ikke en fejl. Det var med vilje og konsistent. Lærerens kommentar var, at de* er ‘grammatisk purist’, tilføjer Susie Green.

* Susie Green bruger på engelsk formen »they« i stedet for »hun« om lærerinden. Det er her oversat til »de«.

Godt klaret, piger!

Det er den såkaldte Equality Act fra 2010, der gør det ulovligt for skoler at behandle transkønnede elever dårligere end andre elever.

Det gælder, uanset om den enkelte elev medicinsk har gennemgået en kønsskifteoperation eller blot ønsker at leve som det modsatte køn.

Equality Act var i 2017 grundlaget for, at Joshua Sutcliffe, en 27-årig lærer fra Oxford, blev udsat for disciplinære sanktioner, efter han havde sagt »godt klaret, piger!« til en gruppe elever, hvoraf en viste sig at være en pige, der identificerede sig som en dreng.

Joshua Sutcliffe følte sig i forbindelse med sagen presset af skolens ledelse til at opsige sin stilling. Han har efterfølgende sagsøgt skolen for diskrimination og for at have presset ham til at sige op.

Læreren bliver feminismens forlængede arm

Ifølge kritiske røster er det store fokus på transkønnede i britiske skoler i højere grad et udtryk for feministisk værdikamp end et reelt behov.

– Ved at gøre mere end blot at støtte transkønnede børn og i stedet så tvivl om kønsidentitet gør skolerne hverken drenge eller piger nogen tjeneste, udtalte lektor og forfatter til bogen ‘Women vs Feminism’ Joanna Williams til The Telegraph i sommer.

– På trods af det faktum, at piger klarer sig godt i dag, ser den feministiske indflydelse på skoler ikke ud til at blive mindre, fortsatte hun.

– Undervisningen i fagkundskaber bliver sløret af forherligelsen af bestemte værdier. I forgrunden af dette er politiske mål, som handler om at få børn til at tænke på køn og seksualitet på nye måder, fortsatte hun.

– Lærerens rolle blive at patruljere børnenes værdier, tanker og sprog for at bringe dem i overensstemmelse med en bestemt ideologisk position, tilføjede hun.

Joanna Williams’ udtalelser faldt efter offentliggørelsen af tal, der viste, at et barn på tre år og 12 børn på fire år mellem 2014 og 2015 er blevet henvist til kønsidentetsklinikker i Storbritannien.

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn

Interview