Den svenske model Agnes Hedengård har skabt debat om modeindustriens kropsidealer. Men det er lige præcis det, man skal huske, de er.
19-årige, svenske Agnes Hedengård har uploadet en video af sig selv på YouTube, som i disse dage vækker stor debat. I videoen, som du kan se her, fortæller Agnes, at hun er blevet afvist i modelbranchen for at være “for stor”. Videoen har hun lavet for at vise, hvad branchens ide om “for stor” er.
Er Agnes for stor?
Det bør være indlysende for enhver med øjne i hovedet, at Agnes på ingen måde er for stor (tyk). Det afspejler sig også i hende lave BMI på 17,5. Agnes ser slank og sund og rask ud.
Er Agnes for stor til modeindustrien?
Her bliver det straks vanskeligere. Agnes fortæller, at modeindustrien afviser hende med den begrundelse, at hun er for stor. Derfor må man umiddelbart svare ja til spørgsmålet om, hvorvidt hun er for stor til industrien eller ej. Når det er det svar, hun får, må det være sådan, det er.
Det kan så afføde en diskussion om, om det rimeligt, at det er sådan. En diskussion om modeindustriens etiske forpligtelser, herunder hensynet til modellernes sundhed og det kropsideal, industrien gennem sine modeller formidler til resten af verden.
Desværre udarter den diskussion sig næsten altid til at handle om, hvad der er normalt og naturligt. Det er en skam, for det er ikke det, den burde handle om. Man må forstå, at modeindustrien ikke er sat i verden for at gengive hverken det normale eller det naturlige, og at modeindustriens “for stor” kun netop gælder i forhold til modeindustrien.
Modeindustriens idealer gælder kun i modeindustrien
Agnes er ikke for stor i nogen som helst anden sammenhæng end i jobbet som model. Der er ikke tale om, at hendes krop er forkert. Der er alene tale om, at den ikke egner sig til modelarbejde. Det kan man godt forstå, Agnes undrer sig over, for hun er ikke efter nogen som helst anden skala end modeindustriens for stor.
Man kan sagtens diskutere modeindustriens kropsidealer, og det gør man så sandelig også. Men noget, man stort set ikke diskuterer, er, hvor vigtigt det er at være bevidst om, at der på stort set alle områder eksisterer specifikke idealer eller normer, som ikke rækker ud over de enkelte områder, men tværtimod kun gælder netop dér.
“Du er for stor til modelarbejde” er ikke det samme som “du er for stor”, præcis som “du er for lav til modelarbejde” ikke betyder “du er for lav”. Modeindustriens idealer er ikke almengyldige. De gælder i modeindustrien og kun dér. Og det er måske det vigtigste, man kan lære af Agnes’ video: Man kan sagtens være for stor til modeindustrien uden at være for stor.