Everyday Sexism Project bag ny succesfuld Twitter-kampagne: #WhenIwas

Med Twitter-kampagnen #WhenIwas ønsker Everyday Sexism Project at sætte fokus på, hvor tidligt piger oplever seksuelle krænkelser.
Everyday Sexism Project har de seneste år med stor succes sat fokus på sexisme, og organisationen har netop igangsat endnu en Twitter-kampagne, der skal skabe opmærksomhed om sexisme og seksuelle krænkelser mod piger og kvinder.
Den nye kampagne føres under hashtagget #WhenIwas og har til formål at tydeliggøre, at kvinder allerede fra de er piger bliver udsat for sexisme og seksuelle krænkelser. #WhenIwas angiver således, hvor gammel den enkelte kvinde var, da krænkelsen fandt sted.
We're using the #WhenIwas hashtag to share experiences and reveal just how early sexism, harassment, sexual violence & discrimination start
— EverydaySexism (@EverydaySexism) April 19, 2016
#WhenIwas er kommet fint fra land
#WhenIwas-kampagnen blev startet tidligere i dag, tirsdag den 19. april, og er allerede blevet omtalt på store amerikanske medier som Mashable og Huffington Post.
Også på Twitter er kampagnen kommet godt fra land. Adskillige kvinder har anvendt hashtagget til at fortælle om sexisme, overgreb og krænkende oplevelser. Her tre eksempler. Mange flere kan findes på det sociale medie.
#WhenIWas 13 we were told we had to wear vests under school shirts "no matter how hot it was" bc our bras were distracting male teachers
— Nina Keen (@KeenNina) April 19, 2016
#wheniwas 13 my male math teacher told me I didn't need to learn geometry because I already had such good curves.
— OhmyTash (@ohmytasha) April 19, 2016
#wheniwas 12 I was told that cat calling was not harassment and should instead be taken as a compliment
— christine. (@christyxcaverly) April 19, 2016
Dansk kampagne?
På Twitter foreslår en bruger Dansk Kvindesamfund at starte en dansk udgave af kampagnen under hashtagget #dajegvar. Om det sker, eller om den danske afdeling af Everyday Sexism Project vælger at gøre det, vides ikke.