Ifølge Caitlin Winner, design manager hos Facebook, er det nye ikon udtryk for en bevidsthed om symbolisme i ikonerne. Men hvorfor ligner det nye ikon så virkeligheden mindre end det gamle?
Facebook har fået nyt venne-ikon. Der er to primære forskelle på det gamle ikon og det nye. For det første er kvinden rykket i forgrunden, hvor manden før stod forrest. For det andet er højdeforskellen formindsket, så manden og kvinden nu er omtrent lige høje.
Bevidsthed om symbolisme i ikonerne
Det sker ifølge Facebooks design manager Caitlin Winner med afsæt i en bevidsthed om symbolisme:
– As a woman, educated at a women’s college, it was hard not to read into the symbolism of the current icon; the woman was quite literally in the shadow of the man, she was not in a position to lean in, skriver hun om ændringerne på Medium.com og uddyber:
– As a result of this project, I’m on high alert for symbolism. I try to question all icons, especially those that feel the most familiar.
Men hvorfor så idealisere virkeligheden?
Hvis Caitlin Winner mener det sidste – at hun sætter spørgsmålstegn ved alle ikoner – så burde hun måske tage et ekstra kig på sit nye ikon. For hvor det gamle viste den naturlige højdeforskel mellem mænd og kvinder, så er højdeforskellen væk på det nye. Mænd og kvinder fremstår nu ca. lige høje, selv om der ikke findes et land i verden, hvor mænd ikke er højere end kvinder.
Det er svært at forstår, hvordan Caitlin Winner kan se det nye ikon som et skridt væk fra symbolisme. For normalt er det modsatte af symbolisme realisme: at man gengiver virkeligheden, som den er, ikke som man ønsker, at den skal være. Men sådan ser Caitlin Winner og Facebook altså ikke på tingene.