29. marts, 2024

Kan ny Barbie-reklame ændre Barbies ry?

Ny-Barbie-reklame-med-titlen-‘Imagine-the-Possibilities’

Ny Barbie-reklame med titlen ‘Imagine the Possibilities’ fortæller en anderledes historie om den udskældte dukke – og om de piger, der leger med den.

Bevares, det er stadig piger, der leger med Barbie i den nye reklame. Men hvor Barbie før var et forbillede for pigerne på grund af sin smukke ydre, er hun i den nye reklame en veninde, pigerne kan udforske verden sammen med.

Den nye Barbie bruger ikke al sin tid på at sætte håret og lægge makeup, men optræder i aktive roller, blandt andet som underviser, forretningskvinde og træner for et mandligt football-hold. På den måde sender reklamen et signal til pigerne om, at de kan blive, hvad de vil – og får fortalt dem, at Barbie gerne vil med på mulighedernes rejse.

Det er svært ikke at få den tanke, at nogle dygtige – og givetvis dyre – kommunikationsfolk har brugt mere end en enkelt kop kaffes tid på at få ideen til reklamen, der ligner svaret på spørgsmålet: Hvordan markedsfører man Barbie i det nuværende kønspolitiske klima?

Se selv reklamen, og vurdér, om de er sluppet godt fra det.

 

Læs også

Ny bog udkommet: Aldrig din skyld, altid din skyld - De to fortællinger om køn

Interview