Kan ny Barbie-reklame ændre Barbies ry?

Ny-Barbie-reklame-med-titlen-‘Imagine-the-Possibilities’

Ny Barbie-reklame med titlen ‘Imagine the Possibilities’ fortæller en anderledes historie om den udskældte dukke – og om de piger, der leger med den.

Bevares, det er stadig piger, der leger med Barbie i den nye reklame. Men hvor Barbie før var et forbillede for pigerne på grund af sin smukke ydre, er hun i den nye reklame en veninde, pigerne kan udforske verden sammen med.

Den nye Barbie bruger ikke al sin tid på at sætte håret og lægge makeup, men optræder i aktive roller, blandt andet som underviser, forretningskvinde og træner for et mandligt football-hold. På den måde sender reklamen et signal til pigerne om, at de kan blive, hvad de vil – og får fortalt dem, at Barbie gerne vil med på mulighedernes rejse.

Det er svært ikke at få den tanke, at nogle dygtige – og givetvis dyre – kommunikationsfolk har brugt mere end en enkelt kop kaffes tid på at få ideen til reklamen, der ligner svaret på spørgsmålet: Hvordan markedsfører man Barbie i det nuværende kønspolitiske klima?

Se selv reklamen, og vurdér, om de er sluppet godt fra det.

 

Tobias Petersen

40 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *