
66 procent af de japanske mænd i alderen 20-29 ønsker kvindefri togvogne, som sikrer dem mod risikoen for at blive anklaget for sexchikane i fyldte tog.
Internetportalen Biglobe har spurgt 800 japanske mænd om deres holdning til kvindefri togvogne.
Det asiatiske land har allerede mandefri togvogne, som kvinder kan benytte i myldretiden, mens idéen om kvindefri vogne er ny og uafprøvet.
Det fortæller netmediet Sora News 24.
66 procent af de unge japanske mænd vil have kvindefri togvogne
Biglobes undersøgelse viser, at især de unge japanske mænd er glade for idéen.
33 procent af de japanske mænd i alderen 20-29 svarede, at de håber, at kvindefri vogne bliver indført, og yderligere 30 procent i samme gruppe svarede, at de i et vist omfang gik ind for tiltaget.
Altså i alt 66 procent, hvilket er flere end i nogen anden aldersgruppe.
Mænd, der støtter indførelsen af kvindefri togvogne, i procent
● 20-29 år: 66 procent
● 30-39 år: 51 procent
● 40-49 år: 47 procent
● 50-59 år: 38 procent.
Sammenfaldet mellem alder og støtte til idéen om kvindefri togvogne går ikke igen blandt de kvindelige respondenter. Her er tilslutningen nogenlunde den samme uanset alder.
Kvinder, der støtter indførelsen af kvindefri togvogne, i procent
● 20-29 år: 58 procent
● 30-39 år: 53 procent
● 40-49 år: 63 procent
● 50-59 år: 57 procent.
Vil undgå anklager om sexchikane
Biglobe har ikke i forbindelse med undersøgelsen spurgt respondenterne, hvorfor de svarer, som de gør.
Men andre undersøgelser af emnet tyder på, at de japanske mænds ønske om kvindefri togvogne hænger sammen med et ønske om at undgå anklager om sexchikane, fortæller Sora News 24.
– Tidligere studier viser, at mænd, som ytrer ønske om kvindefri vogne, generelt frygter, at de ved at køre i tætfyldte vogne med kvinder fejlagtigt anklages for sexchikane, når vognene er så fyldte, at de ikke kan gøre noget for at forhindre, at de presses op mod en kvindes krop, skriver det japanske netmedie.
En frygt, man godt kan forstå, når man ser, hvor fyldte japanske tog kan være. Her et eksempel fra Tokyo, der får selv det mest proppede IC3-tog til at virke halvtomt.