Ligestillingsnyt

Feminist kritiserer Audi for brug af mandestemme i reklame

Sexisme skal ikke forklares af en mand, fastslår feministisk ph.d.-studerende, der kritiserer Audi for brug af mandestemme i Super Bowl-reklame. Billede: Screenshot fra reklamen, YouTube.

Det nytter ikke, at en reklames budskab er feministisk, hvis det fortælles af en mand, mener Nichole Fernández, der er feminist og ph.d.-studerende.

Selv om Audis reklame til dette års Super Bowl handler om lige løn for lige arbejde, er den ikke »empowering« for kvinder.

Årsag? Reklamen har en mandlig fortællerstemme, og det står i vejen for budskabet. En mand bør ikke bruges til at forklare, hvad sexisme er.

Det fastslår Nichole Fernández, der er ph.d.-studerende ved universitetet i Edinburgh.

Det føles lidt som »mansplaining«

– Selv om denne reklame i sin kerne sender et fundamentalt feministisk budskab om ligestilling og ligeløn, føles det disempowering at have en mand til at forklare sexisme, skriver hun i en kritik af reklamen.

– Det føles lidt som »mansplaining« med momenter, der bringer minder om den mandlige »frelserfigur«, tilføjer hun.

Ifølge Fernández er brug af feminisme i reklamer – såkaldt »femvertizing« – et fænomen, man generelt bør være skeptisk over for.

Har Fernández ret i sin kritik af Audi-reklamen? Se den her, og bedøm selv.

 

Tobias Petersen

40 år, sociolog, tekstforfatter, freelancejournalist og ligestillingsdebattør. Jeg er helhjertet tilhænger af ligeværd, lige muligheder og lige rettigheder og skriver om alt, der har med ligestillingsdebatten at gøre i bredeste forstand. Når jeg ikke diskuterer ligestilling, skriver jeg tekster for andre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *