Det nytter ikke, at en reklames budskab er feministisk, hvis det fortælles af en mand, mener Nichole Fernández, der er feminist og ph.d.-studerende.
Selv om Audis reklame til dette års Super Bowl handler om lige løn for lige arbejde, er den ikke »empowering« for kvinder.
Årsag? Reklamen har en mandlig fortællerstemme, og det står i vejen for budskabet. En mand bør ikke bruges til at forklare, hvad sexisme er.
Det fastslår Nichole Fernández, der er ph.d.-studerende ved universitetet i Edinburgh.
Det føles lidt som »mansplaining«
– Selv om denne reklame i sin kerne sender et fundamentalt feministisk budskab om ligestilling og ligeløn, føles det disempowering at have en mand til at forklare sexisme, skriver hun i en kritik af reklamen.
– Det føles lidt som »mansplaining« med momenter, der bringer minder om den mandlige »frelserfigur«, tilføjer hun.
Ifølge Fernández er brug af feminisme i reklamer – såkaldt »femvertizing« – et fænomen, man generelt bør være skeptisk over for.
Har Fernández ret i sin kritik af Audi-reklamen? Se den her, og bedøm selv.
https://www.youtube.com/watch?v=G6u10YPk_34