Enden er god, men ikke alt er godt: Københavns Murerlaug kritiseres for sexisme på grund af ny ‘bikinivideo’, der skal lokke flere unge mænd til murerfaget.
Københavns Murerlaug vil gerne have flere drenge og deres forældre til at få øjnene op for mureruddannelsen.
Lauget har derfor produceret en række reklamefilm, og den første, som viser en murer, der beundres af smukke kvinder på en strand, er allerede blevet et hit.
Filmen, som kan ses her, er nemlig på bare et døgn blevet vist mere end 600.000 gange.
På Twitter er reaktionerne på videoen foreløbig muntre.
– Vild video. Skulle aldrig have brugt tid på at blive bleg hipster i mediebranche. Murerne løber med pigerne, skriver Jens Holt.
Vild video
Skulle aldrig have brugt tid på at blive bleg hipster i mediebranche
Murerne løber med pigerne #blivmurerhttps://t.co/ZsbTGt0ETR— Jens Holt (@JensHolt_) October 24, 2016
– skøn film fra KBHs murerlaug, skriver Karin Eckersberg
#Blivmurer – skøn film fra KBHs murerlaug #eudhttps://t.co/J7hipXdYqa
— Karin Eckersberg (@KarinEckersberg) October 24, 2016
Gammeldags og sexistisk
Det er dog ikke alle, der er glade for den populære reklamefilm. Blandt andre er Everyday Sexism Project skuffede over tankegangen bag videoen.
– Ærgerligt at Københavns Murerlaug fremstår som en gammeldags og sexistisk organisation, når de skriver at de gerne vil tiltrække flere unge til faget, skriver organisationen på Facebook.
– Hvad er det de vil med filmen? Hvis det er at fremhæve det stolte håndværk, og hvis de søger at tiltrække andre end bare unge mænd der passer i stereotypen om en muskuløs heteronormativ håndværker, ja så rammer de ved siden af, fortsætter Everyday Sexism Project, som slutter med at et forslag til en i deres øjne bedre film:
– Det ville jo have været lidt sjovere, hvis de havde udfordret vanetænkningen og enten havde ladet ham den søde med hestehalen være murer, eller en af de unge kvinder eller ladet mureren være mest interesseret i ham den søde….
Heller ikke Sarah Elizabeth Daley, der skriver på Facebook-siden ‘En Feminists Bekendelser’, forstår idéen med filmen.
– Er det rigtig forstået, at jeres budskab er at hvis en mand bliver murer, så bliver han seksuelt attraktiv? Skal mænd blive murer for at score damer…eller hvad er det i prøver at sige?? Og er det virkelig niveauet på mureruddannelsen?, skriver hun blandt andet i et opslag om videoen.
Mere debat om filmen kan findes under Københavns Murerlaugs opslag, som har over 2.500 likes og er blevet delt mere end 6.000 gange.
– Holdkæft noget piiiiinligt gammeldags pis! Jeg håber ikke den var dyr for det er da en ommer!!, skriver en Facebook-bruger under opslaget.
– Øv, hvor er det en ærgerlig bagudstræbende reklame. Sikke et menneskesyn at have i 2016. Skam jer, skriver en anden.