
Londons borgmester, Sadiq Khan, forbyder bus- og metroreklamer, som presser især unge til at leve op til usunde eller urealistiske kropsidealer..
Fra 1. juli er det slut med ‘sexistiske’ reklamer på busser og i metroen – The Tube – i London. Det meddeler byens borgmester, Sadiq Khan, i dag i en pressemeddelelse.
– Som far til to teenagepiger er jeg ekstremt opmærksom på reklamer af denne type, som nedgør mennesker, især kvinder, og får dem til at føle sig flove over deres kroppe. Det er på høje tid, at det stopper, udtaler Khan forbindelse med beslutningen.
– Ingen skal, når de tager metroen eller bussen, føle sig presset ind i urealistiske forventninger til deres kroppe, og det jeg ønsker at sende et klart signal til reklameindustrien om, tilføjer han.
Are You Beach Body Ready?
Beslutningen kommer efter mange måneders debat i England, hvor ikke mindst en reklame for et proteinpulver med teksten »Are You Beach Body Ready?« har dannet grundlag for heftige diskussioner om ‘sexistiske’ reklamer i det offentlige rum.

Beslutningen betyder, at det ikke længere vil være muligt at bringe reklamer i Londons metro og på byens busser, som presser især unge mennesker til at efterstræbe usunde eller urealistiske kropsidealer, eller som skaber lavt selvværd på grund af kropspres*.
London er ikke den første by, der forbyder ‘sexistiske’ reklamer. I maj besluttede politikerne i Trondheim, Norge, at forbyde reklamer med retoucherede og »unaturligt tynde« kvinder.
*»ads which could reasonably be seen as likely to cause pressure to conform to an unrealistic or unhealthy body shape, or as likely to create body confidence issues, particularly among young people«.